Sleutelrol voor de ILO bij sociaal herstel van de COVID-crisis

Door Redactie 08 juni 2021

Op dinsdag 8 juni zal FNV voorzitter Tuur Elzinga de algemene vergadering van de Internationale Arbeidsconferentie van de ILO toespreken. Tijdens deze virtuele conferentie van 7 tot en met 19 juni komen regeringen, werknemers en werkgevers van 187 ILO-lidstaten online samen. Zij bespreken de belangrijkste uitdagingen in de wereld van werk, waaronder een evenwichtig en sociaal herstel van de COVID-19 pandemie.

FNV voorzitter Tuur Elzinga spreekt tijden de 109de Internationale Arbeidsconferentie van de ILO

FNV voorzitter Tuur Elzinga spreekt tijdens de 109de Internationale Arbeidsconferentie van de ILO

Cruciale rol

De wereld van werk wordt zwaar getroffen door de wereldwijde COVID-19 pandemie. Naast de bedreiging voor de volksgezondheid bedreigt de economische en sociale ontwrichting het inkomen en welzijn van miljoenen mensen op de lange termijn. De ILO en haar achterban – regeringen, werknemers en werkgevers – zullen een cruciale rol spelen bij het bestrijden van deze uitbraak, het waarborgen van de veiligheid op het werk en het herstel van de economie.

De ILO schat dat door de COVID-crisis het aantal werkelijk gewerkte uren wereldwijd met bijna 9 procent is gedaald, wat overeenkomt met het verlies van 255 miljoen voltijdbanen.

Tuur Elzinga: “In Nederland heeft de crisis juist de mensen met de flexibele banen het hardst geraakt. De flexibilisering van de arbeidsmarkt heeft de verschillen in de samenleving verergerd, een schrijnend voorbeeld zijn bv de vele huishoudelijk werkers die hun baan verloren zodra de COVID-crisis begon”.

Sociale zekerheid en pensioenen voor iedereen

Tuur pleit tijdens zijn presentatie met de rest van de internationale vakbeweging, voor onvoorwaardelijke toegang tot sociale zekerheid en pensioenen voor iedereen. Alleen zo kunnen we toenemende ongelijkheid, armoede en sociale uitsluiting voorkomen en terug dringen.

Daarom steunt de FNV ook het idee van een ‘Wereldwijd Fonds voor Sociale Zekerheid’. Dit fonds helpt bij de financiering van sociale zekerheidssystemen voor lage-inkomenslanden en brengt zo de sociale zekerheidsstelsels in overeenstemming met de ILO-standaarden.