Geef arbeidsmigranten in vleesindustrie vaste baan

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 7 mei 2021

FNV en CNV willen, dat mensen met een flexcontract in de vleesindustrie in vaste dienst worden genomen door de slachthuizen. Dat bepleiten de bonden in een brief aan minister Wouter Koolmees. In de vleesindustrie werken 12.000 mensen. Op de werkvloer werkt 90% op een flexcontract terwijl het werk structureel is, 80% van hen is arbeidsmigrant.  Zij werken via uitzendbureaus.

In Duitsland zijn inmiddels tienduizenden arbeidsmigranten in vaste dienst genomen, omdat de staat dat vorig jaar oplegde.

Noodzaak verbeteringen

Aanleiding voor de brief is een gesprek over misstanden in de vleesindustrie tussen de minister, de vleesindustrie en de bonden. Dat gesprek vond enkele weken geleden plaats, nadat de Tweede Kamer zich had uitgesproken (motie Futselaar) over de noodzaak tot verbeteringen.

Snel stappen zetten

FNV en CNV willen dat er snel stappen worden gezet, omdat arbo- en arbeidstijdenwetten overtreden worden en vakbonden geen toegang tot de werkvloer krijgen. Ook krijgen arbeidsmigranten die zich uitspreken over misstanden te horen dat ze niet meer terug hoeven te komen.

Duitsland voorbeeld

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Wat in Duitsland kan is hier net zo goed mogelijk, ook bij ons kan een vaste baan opgelegd worden vanuit de Arbowet. Er is een grote noodzaak om de arbeidsomstandigheden te verbeteren en meer zeggenschap aan werknemers te geven. Ook dierenwelzijn speelt daarbij een grote rol. Dat kan in een paar maanden geregeld zijn, als de politieke wil er maar is.’

Net boven minimumloon

In de vleesindustrie zijn arbeidsomstandigheden erg slecht, flexkrachten verdienen net boven het minimumloon en arbeidsmigranten worden daarbij ook nog eens geconfronteerd met slechte huisvesting, waarbij ze van hun werkgever –de uitzendbureaus- afhankelijk zijn. De coronapandemie heeft een vergrootglas op de sector gezet, vanwege de clusterbesmettingen van arbeidsmigranten.

Structureel werk

Piet Fortuin, voorzitter CNV: ‘Het is gewoon structureel werk, mensen zouden na een jaar een vast contract moeten krijgen. Nu zijn er vele uitzendbureautjes actief in landen ten oosten van ons die er een verdienmodel van maken om arbeidsmigranten voor weinig geld uit te knijpen en er zelf goed aan te verdienen.’

Overgangstermijn acceptabel

FNV en CNV willen dat iedereen die langer dan een jaar bij een vleesproducent werkt, direct in vaste dienst komt. Zo nodig vinden de bonden een overgangstermijn van drie jaar acceptabel, maar het kan sneller als de politiek ingrijpt omdat het de noodzaak ziet.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.