Volgende kabinet moet meer doen om geweld tegen vrouwen te stoppen

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 05 maart 2021

De ETUC (Europese Verbond van Vakverenigingen) vindt dat werkgevers en regeringen niet genoeg doen om intimidatie en geweld tegen vrouwen op de werkvloer te stoppen. Dat is de duidelijke boodschap op deze Internationale Vrouwendag 8 maart.

vrouw

Uit onderzoek onder Europese Vakbondsleiders in 21 landen blijkt dat maar één op de zes werkgevers beleid voert tegen online intimidatie. Ook is maar 16% van de ondervraagden van mening dat er adequate wetgeving is tegen intimidatie en geweld.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Helaas verbazen de cijfers mij niet. Ook het Nederlandse kabinet heeft getreuzeld met het ondertekenen van een ILO-conventie hierover, die in samenwerking met werkgevers en regeringen tot stand is gekomen. Wij roepen het volgende kabinet op deze stap wél te nemen en aan deze internationale standaard te voldoen.’

De coronapandemie maakt het probleem alleen maar groter. Leveranciers en klanten houden zich vaak niet aan de veiligheidsmaatregelen en dat levert 71% van de werkenden angst voor besmetting op, was de uitkomst van een FNV-onderzoek in februari.

Jong: ‘Vrouwen staan vaak in de frontlinie, in zorg en welzijn, in het onderwijs en in winkels. Soms hebben zij ook te maken met online intimidatie waar nauwelijks zicht op is. En natuurlijk zijn vrouwen in deze tijd bang hun werk kwijt te raken als ze het aankaarten, óók als de werkgever een vertrouwenspersoon heeft aangesteld. Daarbij komt nu ook meer geweld in huiselijke kring voor. Het ondertekenen van de ILO-conventie geeft meer handvatten dit aan te pakken.’