Maatschappelijke schade 10 jaar flexverslaving is 42,5 miljard euro

Vakbond FNV roept op tot hard politiek ingrijpen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 maart 2021

Flexwerkers lopen jaarlijks miljarden aan inkomen en premies mis. In de periode 2010 - 2019 is dit opgelopen tot 42,5 miljard euro, waarvan ruim 8,8 miljard aan werkgeverspremies voor sociale zekerheid en pensioenen. Hierdoor liep de overheid meer dan 12 miljard euro aan loonbelastingen mis.

Tuur-Buitenhof

Dat blijkt uit het FNV-rapport ‘De maatschappelijke schade van 10 jaar doorgeslagen flex’. FNV roept op tot hard politiek ingrijpen, anders voorspelt de vakbond dat deze bedragen de komende jaren snel doorgroeien.

Hysterische proporties

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Tijdens tien jaar Rutte heeft de flexverslaving van werkgevers hysterische proporties* aangenomen. Het aantal mensen met uitzend-, oproep-, of tijdelijke contracten is met ruim een half miljoen gestegen, waardoor nu meer dan een kwart van de werknemers weinig zekerheid kent. Allemaal hardwerkende mensen die moeilijker een huis kunnen kopen in de stad waar ze werken of het krijgen van kinderen uitstellen vanwege onzeker voldoende toekomstperspectief. Flex gaat ten koste van kwaliteit van leven. Alleen bedrijven, hun topmanagers en aandeelhouders hebben geprofiteerd.’

Oplossingen voor een eerlijke arbeidsmarkt

Vakbond FNV roept de politiek op tot structurele oplossingen om de onwenselijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan. De doorgeslagen flexibilisering kan alleen worden aangepakt via een samenhangend pakket aan maatregelen dat de positie van werkenden versterkt.

Dat begint volgens de vakbond met een vast contract bij structureel werk. Uitzendarbeid blijft mogelijk bij piek en ziek en alleen echte, onafhankelijke zelfstandige ondernemers kunnen nog zzp’er worden. Alle trucs en schijnconstructies waardoor risico’s en kosten worden afgewenteld op werkenden, moeten actief worden bestreden. Verder pleit de vakbond voor het verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur en de daaraan gekoppelde stijging van de AOW en uitkeringen. Wie niet kan werken en onvrijwillig werkloos wordt, moet kunnen rekenen op meer sociale zekerheid.

Elzinga: ‘De coronacrisis heeft een vergrootglas gelegd op de groeiende onzekerheid en laat zien dat we juist meer zekerheid nodig hebben. Geen onzeker werk, maar werkzekerheid moet de norm worden en betere sociale vangnetten voor wie toch zonder werk komt te zitten. Geen ordinaire trap na door te korten op de WW. Dat plan is voor ons écht onbespreekbaar.’

De eindafrekening van flex is nog veel hoger

De rekening van 42,5 miljard is gebaseerd op het beloningsverschil van flexwerkers ten opzichte van mensen met een vast contract met net zo veel ervaring. Maar de totale eindafrekening van de maatschappelijke schade schat FNV nog miljarden hoger. De maatschappelijke kosten van het grotere risico op werkloosheid van flexwerkers is niet in de berekening verwerkt. Ook het misbruik van flexibele dienstverbanden om bewust loon en premies te omzeilen komt hier nog bij. Denk aan het gebruik van schijn-zzp’ers bij platformbedrijven zoals Uber, Temper en Deliveroo. Uit eerdere berekeningen van de FNV bleken alleen al de platformbedrijven in Nederland via deze constructies tot zo’n 100 miljoen euro per jaar aan premies en belastingen te ontduiken.

Oproep tot nakomen verkiezingsbeloftes

Elzinga roept Nederlanders op om samen met de FNV de politiek aan hun verkiezingsbeloftes te houden:
‘Van links tot rechts zeggen partijen het ons na; het minimumloon moet omhoog. De flexverslaving is te ver doorgeschoten en mensen moeten meer zekerheid krijgen. Het gaat niet om de mooie praatjes, het gaat om daden die partijen laten zien. Wij als vakbond gaan daar bovenop zitten, en ik roep alle werkenden in Nederland op dit samen met ons te doen.’