Toename aantal flexbanen onacceptabel

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 17 februari 2021

De FNV maakt zich grote zorgen over de toename van het aantal flexbanen. Uit kwartaalcijfers van de flexbarometer blijkt dat het aantal flexbanen in het 4e kwartaal van 2020 is gestegen ten opzichte van het 3e kwartaal van 2020. Het is de eerste toename sinds de daling van het aantal flexbanen in 2019.

Zakaria Boufangacha: ‘Het is eenzelfde reactie van werkgevers als in de vorige crisis, zij zoeken een toevlucht in flex. En als de economie straks weer aantrekt zitten we met al die slechte flutbanen.’

Uit de cijfers blijkt ook dat het aantal vaste banen in het 4e kwartaal van 2020 ten opzichte van het 3e kwartaal is afgenomen. Met 3.000 arbeidsplekken. In de eerste maanden van de coronacrisis werd er massaal afscheid genomen van flexwerkers, waaronder veel uitzendkrachten en oproepkrachten. Die verloren hun werk of gingen fors in uren achteruit. Nu verliezen ook mensen met vast werk hun baan.

Ziek en piek

Boufangacha: ‘De cijfers over het 4e kwartaal laten zien dat we afkoersen op ontwrichting van de arbeidsmarkt. Bijna 20 procent van het aantal banen is nu flex (exclusief zzp’ers) en bij veel van die banen gaat het om structureel werk. De FNV pleit al jaren voor meer balans op de arbeidsmarkt en meer vaste banen. We willen alleen flex voor piek en ziek.’

Politiek moet daadkracht tonen

De FNV vindt dat de politiek moet ingrijpen. Door invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) werd onzeker flexwerk duurder gemaakt, maar dat was een eerste stap. Er is meer daadkracht nodig om de groei van onzekere contracten te voorkomen.

Handhaven

Boufangacha: ‘De politiek moet daadkracht tonen. Dat vragen we op het handhaven op schijnzelfstandigheid, maar uitdrukkelijk óók op het aanpakken van de draaideurconstructies van flexbanen. Ongebreidelde tijdelijke contractjes voor uitzenden moeten aangepakt worden. Ook moet de politiek contracten verbieden waar mensen geen zeggenschap hebben over aantal uren dat er gewerkt wordt en wanneer er gewerkt wordt zoals bij 0-uren -, min-max - en oproepcontracten. Verder moet flex geprijsd worden zoals De Nederlandse Bank ook heeft aanbevolen.'

Flexbarometer

De flexbarometer is een initiatief van TNO in nauwe samenwerking met de ABU, FNV en CBS. In de flexbarometer staan de cijfers over het aantal werkenden met een vast en flexibel contract en cijfers over het aantal zelfstandigen. Ook wordt er een uitsplitsing gemaakt naar de omvang van de diverse flexvormen.