Oliegigant Chevron weigert verder onderzoek naar belastingontduiking

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 26 februari 2021

Oliegigant Chevron pompt miljarden weg via Nederlandse brievenbusfirma’s. Al jaren. De FNV diende 2 jaar terug een klacht in tegen het Amerikaanse bedrijf bij het Nationaal Contactpunt van de OESO in Den Haag (NCP).

Na 1.5 jaar traineren, wil Chevron niet langer meewerken aan het onderzoek van NCP. 'Schandalig', zegt Tuur Elzinga, vice-voorzitter FNV.

Chevron is een oliemaatschappij uit Californië en onder andere eigenaar van Texaco. Het bedrijf had in 2018 een jaaromzet van ruim 140 miljard dollar. Om belastingafdrachten te voorkomen, zet Chevron vooral Nederlandse dochters in. Hiervoor gebruikt het bedrijf 34 klassieke brievenbusfirma’s, zonder personeel of kantoor. De meeste hiervan zijn of waren verbonden met Curaçao International Trust Company. Dit is een van de grootste trustmaatschappijen in de wereld.

OESO-richtlijnen

De Nederlandse brievenbusmaatschappijen zijn betrokken bij werkzaamheden in onder meer Nigeria, Argentinië en Venezuela. Chevron schendt twee OESO-richtlijnen: die van openbaarmaking en belastingheffing. Dit zijn richtlijnen om economische samenwerking en ontwikkeling makkelijker te maken. Zo zijn er geen openbaarmakingen, zoals jaarverslagen, te vinden van de Nederlandse brievenbusfirma’s van Chevron.

De zaak van Chevron is de eerste zaak rondom belastingontwijking die bij een Nationaal Contactpunt is ingediend. Elzinga: 'Nu Chevron niet langer meewerkt, zal het NCP alsnog met een oordeel komen, maar het bedrijf zal zich hier weinig van aantrekken. Het NCP en de OESO kunnen Chevron geen straf opleggen. Als OESO lidstaat moeten we ervoor zorgen dat de OESO Richtlijnen door bedrijven worden nageleefd. Nederland moet dringend stoppen met het faciliteren van belastingontwijking.'

FNV onderzoekt ook belastingontwijking door Uber

Chevron is niet de enige multinational die via Nederlandse postbusfirma's belasting ontwijkt. De FNV doet nu ook onderzoek naar het belastinggedrag van taxibedrijf Uber. Elzinga: 'Door belastingontwijking lopen landen veel geld mis, dat regelrecht in de zakken van bedrijf en aandeelhouders verdwijnt. Ook multinationals profiteren van maatschappelijke voorzieningen zoals moderne infrastructuur, goede opleidingen en aantrekkelijke culturele voorzieningen.'

BNérs tegen Nederland als belastingparadijs

Belastingontwijking is een ernstig probleem dat in de hele wereld grotere armoede veroorzaakt en publieke diensten zoals onderwijs en gezondheidszorg ondermijnt. Ook steeds meer bekende Nederlanders spreken zich uit tegen Nederland als belastingparadijs. De FNV roept iedereen op de petitie StopBelastingParadijsNederland te tekenen.

Klacht bij OESO

De klacht is in oktober 2018 ingediend door de FNV, de internationale transportbond ITF en de internationale vakbondskoepel voor publieke diensten PSI, met steun van Friends of the Earth International, de internationale milieukoepel waar ook Milieudefensie bij hoort. De OESO is een samenwerkingsverband van 36 overwegend welvarende landen die hun sociaal en economisch beleid coördineren en internationaal beleid proberen af te stemmen.