Landelijke actiedag in meer dan 15 gemeenten voor minimumloon van € 14

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 14 januari 2021

Met een landelijke actiedag op zaterdag 16 januari start FNV Voor 14 een speciale campagne die gericht is op de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. In meer dan vijftien gemeenten gaan mensen zaterdag de straat op en eisen ze verhoging van het minimumloon naar € 14 bruto per uur per 1 januari 2022.

Ook is er 's middags een online bijeenkomst met daarin de start van een petitie met deze eis. De landelijke politiek krijgt de resultaten van deze petitie voor de verkiezingen van 17 maart aangeboden.

Sandrine werkte jarenlang in de detailhandel en met een bruto uurloon van € 10,57 was het voor haar moeilijk rondkomen. ‘Ik doe mee met de campagne Voor 14 omdat ik vind dat de welvaart eerlijker verdeeld moet worden en ik ook een toekomst moet kunnen opbouwen. Ik trek nu noodgedwongen weer in bij mijn ouders.’

Acties

In onder meer Rotterdam, Breda, Maastricht, Haarlem, Amersfoort en Doetinchem houdt Voor 14 krijtacties en worden spandoeken opgehangen waarmee zij aandacht vraagt voor verhoging van het wettelijk minimumloon en waardering voor de mensen die ons land tijdens de coronacrisis draaiende houden. Sandrine: ‘Het probleem dat je niet kunt rondkomen ligt niet bij de mensen die het minimumloon verdienen. We werken hard en leveren ook een bijdrage aan de maatschappij. We willen waardering en een leefbaar inkomen.’

Brede maatschappelijk steun

Uit een onderzoek van I&O Research (oktober 2020) in  opdracht van de FNV blijkt dat er, ondanks de crisis, nog steeds brede maatschappelijke steun is voor verhoging van het minimumloon. Zeven op de tien Nederlanders (72%) gaven aan achter een verhoging naar € 14 bruto per uur te staan. De FNV wil dat de politiek de stem van de deze mensen serieus neemt.

Politieke keuze

Bijna alle politieke partijen hebben sinds de start van de FNV-campagne Voor 14 wel een verhoging van het minimumloon in hun verkiezingsprogramma staan, maar ze gaan niet verder dan een paar procent. Luisa Moreno Ruiz van FNV Voor 14: ‘Dat is niet voldoende voor de twee miljoen werkenden en de mensen met een uitkering die nu geen leefbaar inkomen hebben, terwijl grote bedrijven flinke winsten maken en vooral aandeelhouders daarvan profiteren.’

Twee miljoen werkenden komen niet rond

In Nederland moeten twee miljoen werkenden zien rond te komen van minder dan € 14 bruto per uur. Voor de meesten is het een dagelijkse strijd om te overleven. Wat voor veel mensen heel gewoon is; een keertje uit eten, nieuwe kleding of op vakantie, zit er voor hen niet in. In april bracht kennisinstituut Nibud een rapport uit waaruit blijkt dat mensen met een minimumloon nauwelijks rondkomen.

Campagne Voor 14

De koopkracht van mensen met een minimumloon is sinds eind jaren '70 met 20% gedaald en achtergebleven bij de gemiddelde loonstijging. De FNV voert sinds begin 2019 actie voor verhoging van het wettelijk minimumloon naar € 14 bruto per uur met de campagne Voor 14. Het minimumloon is nu € 10,24 bruto per uur.

Een overzicht van alle acties.