FNV daagt Uber voor de rechter om naleving cao Taxi

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 15 december 2020

Vandaag overhandigde de FNV, in aanwezigheid van een aantal chauffeurs, een dagvaarding aan Uber. De vakbond eist daarin dat Uber de taxi Cao naleeft en de werknemers nabetaalt conform deze cao. De dagvaarding volgt op de sommatie die Uber op 16 november van de FNV ontving. De vakbond stapt naar de rechter omdat Uber niet serieus wilde ingaan op de twee eisen die ook al in de sommatie stonden.

FNV daagt Uber voor de rechter

De FNV wil met de gang naar de rechter een einde maken aan de uitbuiting van Uber taxichauffeurs en de oneerlijke concurrentie in de taxiwereld.

Uber wil vooral vertragen

Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving: ‘Uber heeft ons laten weten dat ze wel met ons in gesprek wil, maar zegt op voorhand al dat zij geen van onze eisen zal inwilligen. Dat doe je alleen maar om de boel te vertragen en dat is geen gesprek over de eisen zoals in onze sommatie van 16 november staat.’

Geen andere keuze dan rechtszaak

Voor de vakbond en de chauffeurs is het een heldere boodschap en er blijft dan ook geen andere keuze dan naar de rechter te stappen. Sewgobind: ‘Uber zal doorgaan met het uitbuiten van chauffeurs, ontduiken van sociale premies en belastingen en oneerlijk concurreren met andere taxichauffeurs. Met deze dagvaarding eisen wij dat dit nu stopt.’

Schijnconstructie

Uber werkt volgens de vakbond al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl zij in werkelijkheid werknemers zijn.

Sewgobind: ‘Taxichauffeurs zijn op papier wel zelfstandig ondernemers, maar als je echt het gesprek aangaat met de chauffeurs hoor je andere verhalen. Uber handelt en gedraagt zich in alles als een werkgever. Ze bepaalt welke chauffeurs en auto’s tot het platform toegelaten worden, het tarief waarvoor ze rijden en controleert de prestaties van chauffeurs. Ook worden chauffeurs zonder pardon geblokkeerd, wat neerkomt op ontslag, en daar is geen beroep tegen mogelijk.’

Uber stopt niet uit zichzelf

Dat Uber niet uit zichzelf stopt, is duidelijk voor de FNV. Sewgobind: ‘Dit bedrijf profiteert volop van de schijnconstructie en steekt overal ter wereld enorm veel geld in rechtszaken en lobbyactiviteiten om hun schijnconstructie in de lucht te houden.’ De vakbond berekende eerder dit jaar dat Uber op deze manier jaarlijks ongeveer 58 miljoen aan sociale premies, belastingen en pensioenpremies bespaart.

Politiek grijpt niet in

Dat er een rechtszaak nodig is om Uber te stoppen betreurt de vakbond. Sewgobind: ‘We doen dit vol overtuiging voor de chauffeurs, maar eigenlijk is het de overheid die de chauffeurs, de arbeidsmarkt en ons sociale stelsel moet beschermen. De politiek kan ingrijpen, want er is duidelijke wetgeving, alleen wordt die niet gehandhaafd.’

Gerechtelijke uitspraken

Er zijn inmiddels ook diverse (inter)nationale gerechtelijke uitspraken en officiĆ«le rapporten die de schijnzelfstandigheid van Uber-chauffeurs bevestigen. Sewgobind: ‘Dus waar wacht het kabinet op. Ze kan en mag werknemers niet langer in de kou laten staan.’