Politiek, doe mee aan onze oproep #MakeAmazonPay

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 27 november 2020

FNV doet vandaag, op Black Friday, een klemmend beroep op de Nederlandse politiek om zich uit te spreken tegen uitbuiting van Amazonwerknemers. Met de petitie #makeamazonpay vragen vakbonden wereldwijd hun parlementariërs mee tekenen voor een fatsoenlijke bedrijfsvoering van Amazon. De steun van Nederlandse parlementariërs vindt de vakbond hierbij van groot belang.

makeamazonpay

'Met zo’n 750.000 medewerkers en een slordige 280 miljard omzet in 2019 voorziet het bedrijf miljoenen klanten wereldwijd van hun online bestelde producten. Dit jaar zullen de online verkopen, tegen de achtergrond van de coronacrisis, vermoedelijk nieuwe verkooprecords vestigen. Maar de commerciële successen van Amazon staan echter in schril contrast met de manier waarop het bedrijf omgaat met fundamentele aspecten van ‘fatsoenlijke’ bedrijfsvoering. Zoals oneerlijke concurrentie, een verantwoord arbeidsvoorwaardenbeleid, het betalen van belastingen, de erkenning van vakbondsrechten en maatschappelijk verantwoord ondernemen.’ schrijft Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV, in een e-mail aan fractievoorzitters en woordvoerders in de Tweede Kamer.

Elzinga deed namens FNV via een e-mail een klemmend beroep op de politici om zich te scharen achter de boodschap #makeamazonpay. Hierin roept de vakbond parlementariërs op om zich uit te spreken voor aanpassing van beleid van Amazon. Met betere werkomstandigheden en loon voor werknemers, een eerlijke markt en respect voor het klimaat. FNV zal de steunbetuigingen van de Nederlandse politici verzamelen.