Overheid laat werknemers kolenbedrijven in de kou staan

portret José Kager
Door José Kager 23 oktober 2020

FNV Havens wil dat mensen die hun werk kwijtraken door mogelijke sluiting van de Rotterdamse kolencentrale Riverstone fatsoenlijk gecompenseerd worden. Dat geldt voor álle ontslagen in de kolenketen, dus ook in de overslag en opslag van kolen in de Rotterdamse haven. Die compensatie kan door het budget op te plussen van het Kolenfonds. De overheid wil daar niet aan en verwijst de vakbond door naar de werkgever.

Chant van den Berg, bestuurder FNV Havens en voorzitter Kolenfonds: ‘De overheid wil Riverstone 262 miljoen betalen om de kolencentrale te kunnen sluiten. Hierdoor zullen ongeveer 140 werknemers in de kolenketen hun baan verliezen. Compensatie voor deze werknemers vindt het ministerie van Economisch Zaken nu een kwestie tussen werkgevers en werknemers. Onbegrijpelijk, want we hebben nu juist het Kolenfonds opgericht om ontslagen werknemers door sluiting van kolencentrales op te vangen.’

Kolenfonds vangnet bij ontslag

De overheid heeft op aandringen van FNV Havens geld beschikbaar gesteld in de Stichting Mobiliteitcentra Kolenketen, ofwel het ‘Kolenfonds’. Hieruit kunnen ontslagen werknemers maximaal 3 jaar begeleid worden bij het vinden van nieuw werk, eventueel worden omgeschoold en een aanvulling krijgen op hun salaris en/of ww. Dat gebeurt inmiddels bij de gesloten Hemwegcentrale in Amsterdam. Het Kolenfonds is alleen in staat om de ontslagen door de Riverstone-sluiting op te vangen als daarvoor voldoende middelen toegevoegd worden aan het budget van het fonds.

62 miljoen winst voor Riverstone

Riverstone kocht de centrale op de Tweede Maasvlakte in 2019 voor 200 miljoen euro. Nu minister Wiebes €28.000 per megawatt wil betalen aan kolencentrales, is Riverstone bereid om op korte termijn te sluiten. Dat zou hen een winst opleveren van 62 miljoen euro. De minister heeft zijn aanvankelijke eis bij de betaling, dat ontslagen werknemers via het Kolenfonds opgevangen worden, losgelaten. Van Riverstone, een Amerikaanse durfkapitalist, valt op het gebied van compensatie bij ontslag echter niet veel te verwachten.

Belastinggeld cadeau doen

Chant van den Berg: ‘Er moeten nu stevige afspraken komen om de werknemers die, direct en indirect, door de sluiting hun baan gaan verliezen te compenseren. Wij willen zekerheid. Niet alleen voor het vaste personeel bij de centrale zelf, maar ook voor de inhuurkrachten én door de gehele kolenketen. Daar hebben we echt meer aan dan met zijn allen die 62 miljoen belastinggeld cadeau doen aan Amerikaanse durfkapitalisten. Bovendien, wie brengt het belastinggeld op waaruit eigenaren van kolencentrales zo ruimhartig gecompenseerd worden?’