Ondanks crisis blijft ruime meerderheid Nederlanders voor verhoging minimumloon

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 21 oktober 2020

Uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van de FNV, komt naar voren dat er nog steeds grote steun is voor verhoging van het minimumloon, ondanks de crisis. Zeven op de tien Nederlanders (72%) geeft aan achter een verhoging naar 14 euro bruto per uur te staan. Een van de belangrijkste redenen is dat een hoger minimumloon bijdraagt aan gelijke kansen. Het onderzoek werd gehouden onder 2.053 Nederlanders van 18 jaar en ouder

Van de coalitiepartijen is de steun het hoogste onder D66 (74%) en CU kiezers (73%). Kiezers van het CDA (64%) en de VVD (59%) zijn ook met een ruime meerderheid voor de verhoging naar 14 euro. Ruim 60% van alle Nederlanders vindt dat de kloof tussen arm en rijk te groot is en dat de overheid meer moet doen om die kloof te overbruggen.

Kwestie van willen

Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Een belangrijke stap daarin is de verhoging van het wettelijk minimumloon naar 14 euro bruto per uur. Het is een kwestie van willen en de meerderheid van de Nederlanders geeft aan hier achter te staan. Nu de politiek nog.’

Gezin onderhouden

Uit het onderzoek van I&O komt naar voren dat 86 procent vindt dat iemand die fulltime werkt, daarvan een gezin moet kunnen onderhouden. Een eerder rapport van kennisinstituut Nibud (april 2020) liet al zien dat dit voor een eenverdiener met een minimuminkomen niet of nauwelijks mogelijk is.

Nu vooral overleven

Silvana Feller werkt als schoonmaakster en is actief voor de campagne Voor 14 van de FNV: ‘Ik wil leven in plaats van overleven. Het is voor mij nu onmogelijk om een gezin te kunnen onderhouden met mijn inkomen. We hebben het koud in ons eigen huis, omdat we bang zijn de verwarming aan te zetten en als we met het gezin uit eten willen, moeten we eerst maanden sparen.’

Stemgedrag

Verhoging van het minimumloon is voor een deel van de kiezers ook van invloed op het stemgedrag. Volgens Boufangacha is dit een duidelijk signaal naar de politieke partijen. ‘De politiek moet veel meer doen om mensen een leefbaar inkomen te geven.’ Boufangacha wijst hierbij ook naar de oproep van de drie grote planbureaus, waaronder het Centraal Planbureau en het Sociaal en Cultureel Planbureau, aan de politiek om meer te doen aan armoedebestrijding.

Voor 14

De FNV voert met de campagne Voor 14 sinds begin 2019 actie voor verhoging van het minimumloon naar 14 euro bruto per uur en is in meer dan 60 steden actief. Vanuit de campagne is onlangs ook een brandbrief gestart die de politiek oproept tot de verhoging van het wettelijk minimumloon. Deze brandbrief is inmiddels door ruim 50.000 mensen ondertekend. De ontwikkeling van het minimumloon (€ 10,21 per 1 juli 2020) loopt al jaren achter bij de gemiddelde loonontwikkeling. Sinds de jaren tachtig is de koopkracht van mensen met een minimumloon zo’n 20% achteruitgegaan.

Lees het volledige rapport van I&O.