Samen naar duurzaamheid in productieketens

Door Redactie 18 september 2020

Brede wetgeving op het gebied van internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en samenwerking binnen sectoren versterken elkaar. De combinatie van verplichten door wetgeving en verbinden via samenwerking is belangrijk.

Samen naar duurzaamheid in productieketens

Want dat leidt tot de meeste impact in de keten om risico’s voor mens en milieu te voorkomen of aan te pakken. Op beide vlakken is hiervoor opschalen naar uiteindelijk Europees niveau nodig. Een ambitieuze Nederlandse inzet helpt hierbij.

SER-advies 'Samen naar duurzame ketenimpact

De SER heeft het advies 'Samen naar duurzame ketenimpact' uitgebracht op verzoek van minister Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. MariĆ«tte Hamer, voorzitter SER: ‘Ik ben verheugd dat er veel draagvlak is voor zowel optimalisering van het huidige beleid voor internationaal MVO als voor aanvullend beleid. Dat is belangrijk, want internationaal MVO draagt bij aan het bereiken van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Alleen door er samen flink de schouders onder te zetten, komen deze doelen binnen bereik.’

FNV blij met SER-advies

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Wij zijn blij met het SER-advies. De keten is zo sterk als de zwakste schakel, dus een slimme mix van afspraken in de sector en wetgeving is nodig. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk robuuste productieketens zijn. Als er door producenten en werkgevers alleen gestuurd wordt op winstmaximalisatie en kostenbesparing, dan wordt de keten zwak en kwetsbaar voor uitbuiting. Daarom is van groot belang dat als stok achter de deur wetgeving is, waarbij de verantwoordelijkheid duidelijk bij de top van de productieketen ligt.’