Kom 4 september naar de vreedzame protestactie voor Wit Rusland

Door Redactie 28 augustus 2020

We hebben allemaal kunnen zien hoe in Wit Rusland tijdens de verkiezingscampagnes de belangrijkste oppositiekandidaten werden geïntimideerd en hun deelname aan de verkiezingen werd gesaboteerd. Ook zagen we hoe de zittende Loekashenko – sinds 1994 aan de macht – tot winnaar werd verklaard ondanks de overduidelijke aanwijzingen dat een meerderheid van de bevolking tegen hem had gestemd. We gaan hiertegen protesteren, kom ook naar Den Haag.

Foto protesten Wit Rusland. Fotograaf: Lida

Vakbondsleiders gearresteerd en mishandeld

De vreedzame protesten die zich sinds die tijd hebben voorgedaan zijn beantwoord met excessief geweld. Twee vakbondsleiders Nikolai Zimin and Maxim Sereda zijn gearresteerd en extreem mishandeld nadat ze hadden meegedaan aan de staking als protest tegen de vervalste verkiezingen. Ondank de repressie gaan de protesten van de bevolking door, overal in het land vinden spontane stakingen plaats. Wij kunnen de eisen van de bevolking van Belarus voor eerlijke verkiezingen alleen maar respecteren.

Druk op Loekashenko neemt toe

De druk op Loekashenko in Wit Rusland en daarbuiten neemt nog steeds toe, de protesten komen nu in een cruciale fase. Dit vergroot zowel de kans op succes als wel  - zoals we vandaag de dag zien - het risico van arrestaties van de stakingsleiders en het risico van gewelddadige onderdrukking van de protesten en stakingen naarmate het regime verder in het nauw wordt gedreven. Het Wit-Russische regime moet weten dat de wereld toekijkt, dat geweld geen optie is en dat het recht om te staken en protesteren moet worden gerespecteerd.

Kom 4 september naar Den Haag

Vakbondscollega’s en vrienden van de onafhankelijke vakbeweging BKDP in Wit Rusland, doen een beroep op de internationale vakbeweging en andere sympathisanten om de komende week vreedzaam te protesteren bij de Wit Russische Ambassades in de wereld. FNV roept daarom haar leden en andere sympathisanten op om op vrijdag 4 september aanstaande vreedzaam te protesteren bij de Wit Russische Ambassade in Den Haag, waarbij we de ambassadeur van Wit Rusland een verklaring willen aanbieden. Hiermee willen we speciaal aandacht vragen voor de arbeiders in Wit-Rusland en hun recht om te staken.

Meld je aan

Als je wilt komen, is het belangrijk om je aan te melden vanwege Corona maatregelen en om je daarna instructies en exacte locatie na te sturen. Stuur een mail naar lucia.lapar@fnv.nl.

Deel deze actie

De actie kun je delen via social media van @ituc op Facebook en Twitter.

Meer informatie

Kijk ook op de site van ITUC voor meer informatie en andere materialen zoals een #StandWithBelarus Facebook-profiel, infographics en posters.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.