Volgende gemeente steunt FNV bij pleidooi voor hoger minimumloon

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 8 juni 2020

Valkenburg is de tweede gemeente in Nederland waar de gemeenteraad voor een motie stemde die pleit voor een minimumloon van 14 euro per uur. De stemming vond vanavond plaats. Het college van de Limburgse gemeente heeft nu de opdracht om bij de landelijke politiek in Den Haag aan te dringen op verhoging van het minimumloon. Twee weken geleden stemde de Brabantse gemeente Helmond voor eenzelfde motie.

De FNV verwacht dat in de komende maanden steeds meer gemeenten de campagne voor verhoging van het minimumloon zullen steunen. FNV deed hier al eerder onderzoek naar en toen bleek dat een grote meerderheid Voor14 steunt.

In Valkenburg werd de motie ingediend door twee lokale partijen en het CDA. Math Knubben fractievoorzitter CDA: ‘Inkomenspolitiek is weliswaar landelijke politiek, maar het is wel zo dat we in de gemeente de gevolgen merken van het te lage minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen. Daarom willen we het signaal afgeven dat het belangrijk is dat het minimumloon verhoogd wordt naar 14 euro per uur.’

Krijtacties

Met een krijtactie voor het gemeentehuis, voorafgaand aan de stemming, werden de gemeenteraadsleden opgeroepen om voor de motie te stemmen. Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘De krijtacties van Voor14 zijn een uiting van waardering voor mensen in onder meer de vitale beroepen en tegelijkertijd zijn ze een oproep aan politici. Wij bepleiten de verhoging van het minimumloon nu al twee jaar. Het is een kwestie van keuzes maken om de welvaart in dit land eerlijker te verdelen. Door voor de motie te stemmen maken politici duidelijk dat de waardering meer inhoudt dan enkel applaus.’

Voor14

FNV voert landelijk campagne voor verhoging van het wettelijk minimum uurloon van 10 euro naar 14 euro bruto per uur. De campagne wordt inmiddels in 45 steden gevoerd en meerdere organisaties, waaronder De Goede Zaak, hebben zich hierbij aangesloten. Ook steeds meer landelijke politici spreken zich uit voor een verhoging van het minimumloon.

Onderzoek

Naar de verhoging van het minimumloon en de effecten daarvan op de werkeloosheid en armoedebestrijding zijn meerdere onderzoeken gedaan. Zo deed NIBUD in april van dit jaar onderzoek naar het effect van een stijging van 10 euro naar 14 euro op het besteedbaar inkomen.