Schoonmakers eisen échte waardering op internationale dag van de schoonmaak

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 15 juni 2020

Vandaag, 15 juni, is het ‘Justice for Cleaners’ day. De internationale actiedag waarop schoonmakers jaarlijks campagne voeren voor respect en waardering. In voorgaande jaren gingen Nederlandse schoonmakers de straat op voor een fatsoenlijk loon en tegen de slopende werkomstandigheden in de sector.

Vanwege Corona wordt dit jaar een online actiefilm gelanceerd en zijn er online bijeenkomsten.

Corona: schoonmaak vitaal beroep

Schoonmakers doen belangrijk werk. Nu in de strijd tegen Corona staan zij in de voorhoede. In ziekenhuizen, zorginstellingen, treinen en bussen, overal waar mensen bij elkaar komen, is een schone en veilige omgeving de eerste voorwaarde.

Ze zijn trots op hun bijdrage aan de samenleving en dat nu, in deze wereldwijde gezondheidscrisis, het schoonmaakberoep eindelijk wordt gezien en gewaardeerd. Maar échte waardering is meer dan mooie woorden. Schoonmakers staat onder grote druk. Zij worden ziek van een te hoge werkdruk, die ieder jaar blijft toenemen door moordende concurrentie en keuzes van opdrachtgevers. Een kwart van de schoonmakers valt uit voor pensioen. En dat voor een loon dat nog steeds onvoldoende is om normaal van rond te komen.

Schoonmakers dupe van moordende concurrentie tussen schoonmaakbedrijven

FNV Schoonmakers eist samen met de internationale vakbondskoepel UNI en aangesloten zustervakbonden échte erkenning van het belangrijke werk dat schoonmakers doen. De bonden roepen op een einde te maken aan de ‘race naar beneden’ als gevolg van de moordende concurrentie tussen de schoonmaakbedrijven. Want ondanks dat ze cruciaal werk doen, worden ze nog steeds de dupe van het feit dat tijdens aanbestedingen schoonmaakbedrijven elkaar, maar vooral de werkende schoonmakers, letterlijk de vernieling in concurreren.

Strijd gaat door voor 150.000 schoonmakers

Khadija Tahiri-Hyati, president van het FNV Schoonmaak Parlement: 'Schoonmakers in Nederland hebben de afgelopen jaren de langste sectorale stakingen georganiseerd sinds 1933. Wij zijn opgestaan uit de onzichtbaarheid maar wij zijn er nog lang niet. Vandaag knokken wij tegen corona en krijgen wij applaus samen met onze collega’s uit de zorg en andere vitale beroepen. Dat is heel mooi, maar zolang er niet naar ons geluisterd word door onze bazen en opdrachtgevers en wij niet het respect krijgen dat wij verdienen, zullen wij blijven actievoeren voor de 150.000 schoonmakers van Nederland en onze broeders en zusters wereldwijd. Wij gaan door!'

Historie

Justice for Cleaners day is in het leven geroepen n.a.v. de gebeurtenissen op 15 juni 1990. Vandaag 30 jaar geleden voerden schoonmakers in de VS actie met vakbond SEIU. Een vreedzame demonstratie van schoonmakers en hun gezinnen voor een hoger loon en vakbondsrechten werd in Los Angeles door bruut politiegeweld uiteen geslagen. Beelden van het wrede politieoptreden gingen de hele wereld over. De maatschappelijke verontwaardiging droeg bij aan de overwinning van de actievoerende schoonmakers. De eerste overwinning in een lange reeks van campagnes wereldwijd.