Overheidsbeleid leidt tot meer armoede

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 18 juni 2020

Vandaag publiceerden het SCP, CPB en CBS kansrijke beleidsopties voor effectief armoedebeleid. Volgens de planbureaus stijgt het aantal mensen dat in armoede leeft de komende jaren met een kwart naar ruim één miljoen mensen, tenzij de overheid ander beleid gaat voeren. De bureaus stellen dat het verlagen van de bijstand er voor zorgt dat mensen in Nederland in armoede leven.

Vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Door de coronacrisis dreigt de armoede verder toe te nemen als de regering niets doet. We hebben nu de kans om dit te voorkomen door er voor te zorgen dat mensen meer inkomen hebben. Daarom roepen we de regering op het minimumloon te verhogen en daaraan gekoppeld de uitkeringen.”

Menswaardig bestaan

FNV ziet de publicatie van vandaag als erkenning dat de bijstand en het minimumloon te laag is om van rond te kunnen komen. Jong: ‘De bijstand is ingevoerd door Marga KlompĂ© met als doel ook mensen zonder werk een menswaardig bestaan te geven. Helaas is dit al lang niet meer zo. De laatste decennia is de bijstand nauwelijks gestegen waardoor het bloemetje dat Marga KlompĂ© ook bij een menswaardig bestaan vond horen, al lang niet meer op tafel staat.’

Voor 14

FNV strijdt al langer voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro en daaraan gekoppeld de uitkeringen. Vandaag was er voorafgaand aan het debat in de Tweede Kamer over armoedebeleid een stoepkrijtactie van de Voor 14 campagne van de FNV.

Armoede kinderen

Naast de beleidsopties voor de verhoging van de bijstand en het minimumloon, doen de planbureaus ook voorstellen om armoede onder kinderen tegen te gaan. Zo zou het helpen om de kinderbijslag en het kindgebonden budget te verhogen.