Leden krijgen online geldplannen

portret José Kager
Door José Kager 06 januari 2020

FNV biedt met ingang van 1 januari 2020 haar bijna 1 miljoen leden gratis toegang tot de online geldplannen van Startpunt Geldzaken van het Nibud.

Met de geldplannen op Startpunt Geldzaken kunnen leden zélf hun geldzaken in balans brengen en houden. In de geldplannen worden zij stap voor stap geholpen bij hun geldzaken, of dat nu is om uit de zorgen te komen, hun financiële situatie te versterken, geld over te houden of op een slimme manier buffers op te bouwen, zodat financiële tegenslagen kunnen worden opgevangen.

Minimumloon naar 14 euro

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De samenwerking met Nibud is een goede steun in de rug voor onze leden die op die manier stap voor stap uit de geldzorgen kunnen komen of wat meer geld willen overhouden. Daarnaast kaarten wij bij de politiek continu de ongelijke verdeling aan in een rijk land als het onze. Zo willen we het minimumloon naar 14 euro per uur, zodat het eindelijk een leefbaar inkomen oplevert.’

Acht geldplannen

Er zijn geldplannen voor verschillende situaties. Uit de acht geldplannen kiezen leden het geldplan dat bij ze past. In het gekozen geldplan beantwoorden ze – anoniem - vragen. Stap voor stap krijgen zij dan meer zicht op hun financiële situatie. Op basis van hun antwoorden volgt een gericht actieplan om hun financiële situatie te versterken. Daarmee kunnen ze direct aan de slag.

Startpunt Geldzaken bestaat sinds 2014. Al meer dan 200.000 mensen hebben een geldplan ingevuld. Er zijn geldplannen over:

• Beter rondkomen
  • Kom uit de geldzorgen
  • Sparen, aflossen of beleggen
  • Rondkomen met kinderen
  • Studie (klein)kinderen
  • Bijna 18
  • Pensioen
  • ZZP

Elk jaar vraagt Nibud aan aangesloten partijen aan welk soort geldplannen behoefte is. In voorbereiding is nu het geldplan Statushouders.

Startpunt Geldzaken is een initiatief van het Nibud, waarin zij samenwerkt met  de Vereniging Eigen Huis, beleggersvereniging VEB en de Stichting Certificering FFP.

;