'Veel bereikt in 2019. Wij gaan verder voor betere cao’s en iedereen tenminste € 14’

De nieuwjaarsboodschap van onze voorzitter Han Busker

Door Redactie 09 januari 2020

Beste FNV'er. Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat je een fijne tijd achter de rug hebt en net als ik uitkijkt naar het jaar dat voor ons ligt. In 2019 hebben we als FNV veel gedaan en bereikt. Daar ben ik jou zeer dankbaar voor, net als al die andere leden en nog veel meer mensen die hieraan meewerkten.

FNV-voorzitter Han Busker

Pensioenakkoord

Ons belangrijkste wapenfeit is wel het pensioenakkoord. Dat is vorig jaar dankzij de FNV afgesloten. Onze acties, stevig lobbyen en dit akkoord zorgden ervoor dat meer dan 8 miljoen mensen geen verlaging van hun pensioen of van hun pensioenopbouw krijgen. Door dit pensioenakkoord kunnen nu miljoenen mensen eerder stoppen met werken, komen er regelingen voor mensen met zwaar werk en gaan miljarden euro’s pensioengeld naar de mensen die ervoor gewerkt hebben.

Actievoeren loont

Actievoeren loont. Dat zagen we maar weer bij de pensioenen en bij onze acties voor hoger loon in cao’s. In de bijna 300 cao’s die wij afsloten, stegen de lonen gemiddeld met 3,2%. Dat is bijna 1% meer dan in cao’s zonder de FNV. We zijn het jaar goed begonnen met de heldhaftige acties van de stakers bij Etos en hun prachtige cao-resultaat.

Iedereen tenminste € 14 per uur

Maar we zijn er nog niet. In veel sectoren is een loonsverhoging heel hard nodig. En we gaan keihard actievoeren om het minimumloon op € 14 per uur te krijgen. Helaas liet de regering deze week weten dat ze het minimumloon nog niet wil verhogen. We hebben dus nog een hoop werk te doen. Maar met de successen van de afgelopen tijd en met de inzet van jou en al onze andere leden, heb ik er alle vertrouwen in dat ons ook dát gaat lukken in het nieuwe jaar.

Han Busker
Voorzitter FNV