Nieuwe cao Etosdistributie na dagenlange staking

4% in 2019 en 2,75% in 2020 erbij

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 02 januari 2020

De staking bij het distributiecentrum van Etos in Beverwijk is na anderhalve week voorlopig opgeschort. FNV Handel heeft met Etos afspraken gemaakt over een nieuwe cao met een aantal loonsverhogingen. Met terugwerkende kracht ontvangen de medewerkers over 2019 opgeteld alsnog een loonsverhoging van 4%, met in december 2020 nogmaals 2,75%.

Ali Aklalouch, bestuurder FNV Handel: ‘Ongelofelijk trots ben ik op de distributiewerkers die opkwamen voor zichzelf, omdat hun lonen al jarenlang achterbleven. Zij zetten hun staking door en gaven niet op. Dat is de directie ook gaan inzien en ze kwamen met betere voorstellen voor fatsoenlijke loonsverhogingen, waarmee er een goede inhaalslag is gemaakt. De afspraken voor de nieuwe cao gaan we aan de leden van FNV Handel voorleggen, want zij hebben het laatste woord.’

De nieuwe cao loopt van 1 juni 2019 tot 1 april 2021 en heeft een looptijd van 22 maanden. De cao is pas een feit na instemming van de vakbondsleden. De loonsverhogingen voor 2019 zijn in twee delen geknipt: per juni 1,75% en per december nogmaals 2,25%. In december 2020 volgt een volgende verhoging van 2,75%. Ook zijn de eerder voorgestelde verslechteringen van tafel, zoals het inleveren van vier ADV-dagen. Aklalouch: ‘Voor het eerst sinds 2018 is er weer een cao-resultaat voor de medewerkers. Dat is pure winst en een goede basis voor vervolgafspraken in 2021.’

Het distributiecentrum van Etos in Beverwijk bevoorraadt alle Etos-winkels. Er werken meer dan 200 medewerkers, die al jarenlang op rij nauwelijks loonsverhoging kregen. Daarom begonnen zij met staken op 19 december tot en met donderdag 2 januari, negen stakingsdagen in totaal. In de Etos-winkels zijn de schappen inmiddels behoorlijk leeg. De staking wordt opgeschort, totdat de leden zich over het cao-resultaat hebben uitgesproken.

;