Uitwerking pensioenakkoord

We praten je bij over hoe we het akkoord uitwerken

Door Redactie 05 december 2019

In juni 2019 sloten de vakbonden, werkgevers en politiek het pensioenakkoord. Afgelopen tijd waren we druk met het tegenhouden van dreigende kortingen, verhoging premies en verlaging van onze pensioenopbouw. Dat is ons gelukt. Na FNV-acties zijn bij bijna alle pensioenfondsen de kortingen van tafel. In alle rust kunnen we nu weer aan de slag met de uitwerking van het pensioenakkoord. Over hoe we dat doen en met welke inzet praten we je hier bij.

uitwerking pensioenakkoord

Voor de FNV telt het resultaat

Voor uitwerking van afspraken uit het pensioenakkoord is een ambitieus tijdspad vastgesteld dat loopt tot april 2020. Wij ondersteunen dit zolang uitwerking zorgvuldig gebeurt. Voor de FNV telt het resultaat: de afgesproken doelen moet worden gehaald. Denk aan een koopkrachtig pensioen dat voor iedereen na 42 jaar werken pensioen op basis van 80% middelloon bereikbaar maakt. Of aan de compensatie van pensioenschade door afschaffing van de doorsneesystematiek.
Bekijk de FNV-doelen pensioenakkoord (pdf).

Stuurgroep uitwerking pensioenakkoord

De uitwerking van het pensioenakkoord is een complex proces. Over die uitwerking nemen bonden, werkgevers en kabinet samen beslissingen in de zogenaamde stuurgroep. Van alle deelonderwerpen wordt als eerste het pensioencontract uitgewerkt.
Bekijk hoe de stuurgroep te werk gaat: Stuurgroep pensioenakkoord (pdf)

Inbreng uit de sectoren

De FNV heeft klankbordgroepen ingericht over:

1. Pensioenregeling
  2. Zwaar werk en pensioen
  3. Pensioen voor iedereen, witte vlekken en Zzp

De voorstellen en idee├źn voor de uitwerking van afspraken die we in deze klankbordgroepen bespreken, brengen we in bij de groepen die de besluiten voor de stuurgroep (pdf) voorbereiden. In elke klankbordgroep zijn sectoren vertegenwoordigd met kaderleden en bestuurders.

Overige afspraken

Naast uitwerking van het pensioenakkoord in de stuurgroep, hebben we met werkgevers en kabinet ook belangrijke andere afspraken gemaakt. Denk aan ‘eerder stoppen met werken’, AOW na 45 jaar werken, wettelijke verzekering arbeidsongeschiktheid voor zzp'ers, aanvalsplan voor de grote groep werknemers zonder aanvullend pensioen en meer.
Naar de overige afspraken

Lees of kijk nog eens naar:

;