Nederlander wil hoger minimumloon

portret Silvia Pilger
Door Silvia Pilger 08 november 2019

Ruim zeven op de tien Nederlanders steunen de eis van FNV om het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur. Er is ook een hoge bereidheid om de actie van de FNV te steunen. De helft van de Nederlanders geeft aan een petitie te willen tekenen of te zullen stemmen op een politieke partij die het minimumloon wil verhogen.

Actiefoto

Weinig mensen weten hoe laag het minimumloon is. De gemiddelde Nederlander denkt dat het net iets minder is dan 13 euro bruto per uur. In werkelijkheid is het € 9,82. Dat blijkt uit onderzoek dat FNV samen met Totta Research heeft gedaan. Uit dat onderzoek bleek ook dat een grote meerderheid in Nederland voor de verhoging van het minimumloon is.

Meerderheid regeringspartijen

Ook onder de achterban van de regeringspartijen, VVD, D66, CDA en ChristenUnie is een meerderheid voor verhoging naar 14 euro. 68 procent van de CDA’ers is het hier ook mee eens. Bij D66-kiezers is 64 procent voor verhoging van het minimumloon en bij ChristenUnie zeventig en VVD vijftig procent. ‘Bij de congressen van D66 en CDA, komend weekeinde, zal de FNV de partijen daar nadrukkelijk aan herinneren’, zegt campagneleider Cihan Ugural.

Eerlijke verdeling

FNV pleit voor een eerlijke verdeling en een daarbij horend minimumloon van 14 euro per uur. Ugural:  ‘Dit rapport bevestigt dat mensen zich actief willen inzetten voor een hoger minimumloon van 14 euro per uur. Dat is ook exact wat we in de wijken en op de werkvloeren horen. De beweging voor een eerlijke verdeling groeit. En zal blijven groeien.’

Een kwestie van politieke wil

Ugural: ‘De afgelopen tien jaar is de Nederlandse economie flink gegroeid maar vooral werknemers met een laag inkomen zijn in koopkracht achtergebleven. Daarnaast is het aantal mensen dat rond het minimumloon verdient de afgelopen jaren alleen maar toegenomen.’

‘Het is nu een kwestie van politieke keuzes maken, van politieke wil. Terwijl bedrijven prima verdienen zijn er grote groepen werkenden die niet of nauwelijks rondkomen van hun inkomen en afhankelijk zijn van allerlei toeslagen. De keuze moet zijn om met één draai aan de knop ervoor te zorgen dat die groepen een eerlijker deel van de welvaart krijgen. Dat is goed voor deze mensen, goed voor de economie en goed voor een betere samenleving’, aldus Ugural.