France Castro wint vakbondsprijs

Door Redactie 14 oktober 2019

France Castro, Filipijns vakbondsstrijdster, heeft op vrijdag 11 oktober de Febe Velásquez vakbondsprijs ontvangen. Deze vakbondsprijs wordt iedere 2 jaar uitgereikt aan een vakbondsvertegenwoordiger die zijn of haar werk doet met groot persoonlijk risico bij het verdedigen of beschermen van vakbondsrechten.

FNV-voorzitter Han Busker reikte vrijdag op het Centraal Vakbondshuis in Utrecht de prijs aan France Castro uit. Hij prees haar voortdurende inzet voor werknemersrechten onder moeilijke omstandigheden.

Busker: ‘In de Filipijnen hebben vakbondsleden vaak te maken met bedreiging en intimidatie van zowel de staat als van grote bedrijven. Ondanks deze bedreigingen en intimidatie zijn er dappere mensen die opstaan en strijden voor democratie en mensenrechten, en France is één van hen.’

Verdediger van gerechtigheid en werknemersrechten

Busker: ‘De vakbonden staan wereldwijd onder druk. Waar ongelijkheid en de druk op democratische rechten toenemen, zijn de mensen die het werk doen en de vakbonden vaak de eerste slachtoffers, omdat zij opkomen voor gerechtigheid en werknemersrechten. We zijn bijzonder trots op France Castro die deze gevechten iedere dag voert en zijn zeer verheugd haar vandaag deze prijs te kunnen overhandigen.’

Over France Castro

France Castro werkte als lerares en richtte een vakbond op in Quezon City. In korte tijd groeide het onder haar leiding uit tot een van de grootste vakbonden op de Filipijnen. Maar voor France was dat niet genoeg. Ze nam haar strijd mee naar het parlement waar ze in 2006 werd gekozen als kandidaat voor haar vakbond. Ze zette zich in voor de uitbreiding van zwangerschapsverlof naar 105 dagen, een wet die kort geleden werd aangenomen, en ze knokte voor een hoger minimumloon.

Over de Febe Velásquez vakbondsprijs

De vakbondsprijs wordt gegeven aan een iemand die zich op bijzondere wijze en vaak met persoonlijk risico heeft ingezet voor de verdediging of bescherming van vakbondsrechten in landen waar de erkenning van mensen- en vakbondsrechten nog veel te wensen overlaat. De prijs is vernoemd naar de Salvadoraanse vakbondsleidster Febe Elizabeth Velásquez (1962 – 1989) die vermoord werd vanwege haar vakbondsactiviteiten.