Loop mee voor een groene en sociale toekomst

Klimaatmars 27 september in Den Haag

Door Redactie 19 september 2019

Je hebt niets aan een goede baan als je geen leefbare planeet hebt om op te wonen. Daarom steunen wij de in 150 landen georganiseerde klimaatweek. De klimaatweek sluit af met een gezamenlijke actie in Den Haag op vrijdag 27 september.

Kinderen voor een leefbare planeet

Waarom zou je meedoen?

De FNV vindt dat het klimaatakkoord op belangrijke punten tekort schiet. Wij willen een eerlijke verdeling van lusten en lasten. Kosten worden nu afgeschoven op huishoudens en kleine of middelgrote bedrijven. Wij willen uitsluiten dat door het klimaatakkoord vooral bij mensen met lagere inkomens ‘klimaat-armoede’ ontstaat. Zonder concrete maatregelen om dat te voorkomen, zet de FNV geen handtekening onder het akkoord.

Dit wil de FNV:

• Eerlijke verdeling van de lasten

Overgang naar andere energie gaat iedereen aan. Plannen voor die overgang moeten daarom breed gesteund worden. Bij het kabinet missen we concrete maartregelen om klimaat-armoede te voorkomen. Voor ons is dat een breekpunt. We blijven de politiek daarom zeer kritisch volgen.

• Eerlijke arbeidsmarkt

Wij willen eerlijke, groene banen. En goede scholing en begeleiding van werk-naar-werk als je door de overgang naar andere energie (energietransitie) je baan kwijtraakt. Krijg je lager betaald werk of als omscholing voor jou niet mogelijk is, dan wil de FNV dat je een aanvulling krijgt op je inkomen uit het Kolenfonds. Dit fonds is er gekomen dankzij inzet van de FNV.

• Duurzame cao

Wij willen met onze kennis van de arbeidsmarkt ook bijdragen aan wat er in de regio’s moet gebeuren voor energietransitie. De FNV heeft hiervoor al stappen gezet met ROC’s en met werkgevers. Zo zijn er op dit moment in Nederland te weinig te weinig vakkrachten voor de sector windenergie. Om die reden halen bedrijven nu vakmensen van 1.000 kilometer verderop naar ons land. Met een groot risico dat die terechtkomen in schijnconstructies. Wij vinden dat de nieuwe windenergiesector gewoon een goede en duurzame cao moet krijgen.

Waar, wat en hoe laat

Waar: Koekamp, Den Haag (vlakbij station Den Haag CS)
Wanneer: vrijdag 27 september, van 13.00 tot 15.30 uur
Wat: speeches, muziek, mars door Den Haag, 15.30 uur terug op De Koekamp

Concrete plannen

De FNV loopt onder andere met FNV Jong mee in de klimaatdemonstratie in Den Haag op 27 september. Bas van Weegberg, voorzitter FNV Jong: ‘Wij roepen onze leden op naar Den Haag te komen. Want onze toekomst en de toekomst van onze planeet lopen gevaar door de klimaatopwarming. Het is de hoogste tijd dat al dat overleg nu uitmondt in concrete plannen die goed zijn voor jongeren.’

Klimaatprotest wereldwijd

De klimaatmars wordt  georganiseerd door: Fridays For Future Nederland, Earth Strike Nederland, Code Rood, Fossielvrij NL en Teachers for Climate NL. Ook Greenpeace, Milieudefensie en Oxfam Novib doen mee met de klimaatweek, die wereldwijd in 150 landen wordt georganiseerd.