Mars voor Klimaat & Rechtvaardigheid; Loop 12 nov mee in A'dam

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 23 oktober 2023

We leven in een tijd van crisissen die stuk voor stuk het gevolg zijn van politieke keuzes. Het is de hoogste tijd voor actie, zodat we samen de klimaatcrisis, de wooncrisis, de stikstofcrisis, en de armoedecrisis kunnen stoppen. Het moet én het kan anders! Daarom gaan we vlak voor de verkiezingen massaal de straat op voor een gezonde, veilige en rechtvaardige toekomst.

Mars start 12 november om 13:00 op Dam

We starten om 13:00 uur op de Dam in Amsterdam. Na een route door de stad, eindigt de Mars op het Museumplein met een podiumprogramma vol sprekers en artiesten. Lees hier waarom de FNV mee loopt.

De FNV is onderdeel van de KlimaatCrisisCoalitie en mede-organisator van de Mars, naast onder andere Oxfam Novib, Milieudefensie en Greenpeace. Hoewel we het niet altijd met alle partijen binnen de coalitie eens zijn, nemen we nu gezamenlijk stelling. Zodat de politiek er niet meer omheen kan dat alleen rechtvaardig klimaatbeleid kans van slagen heeft. Met nog maar 6 jaar te gaan tot 2030 om de Nederlandse klimaatdoelen te halen, zijn de komende verkiezingen de meest cruciale ooit. En het is hoog tijd voor rechtvaardiger beleid. Dus: loop mee om dit de krachtigste mars ooit te maken!

De KlimaatCrisisCoalitie heeft heldere eisen voor een nieuw kabinet:

• Realiseer een WERK-fonds voor alle werknemers die hun baan verliezen door klimaatbeleid en de energietransitie, te beginnen bij de kolensector. Bied werknemers zekerheid met de garantie op omscholing, van-werk-naar-werk-trajecten en financiĆ«le compensatie bij eventuele inkomstenverlies.
  • Bestrijd energiearmoede, houd het openbaar vervoer betaalbaar en start met het isoleren van de huizen met de laagste energielabels. Bestaanszekerheid betekent ook klimaatrechtvaardigheid.
  • Stop de 46,4 miljard aan fossiele subsidies. Maak een realistisch afbouwpad en voer dit ook uit.
  • Pak grote vervuilers aan. Eis dat zij een klimaatplan, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs, opstellen om in aanmerking te komen voor overheidssteun. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.
  • Steun en compenseer getroffen gemeenschappen en betrek hen bij oplossingen. De klimaatcrisis en verantwoordelijkheid stoppen niet bij onze grens. Wereldwijd worden de meest kwetsbaren het zwaarst getroffen, terwijl zij het minst hebben bijgedragen aan het probleem.
  • Stop op termijn met alle fossiele brandstoffen. Maak daarvoor haast met energiebesparing en meer duurzame energieopwekking op zee en op land. Kernenergie is (vooralsnog) geen veilige en betaalbare oplossing.
  • Herstel de biodiversiteit. Realiseer echte natuur-inclusieve kringlooplandbouw met een stuk minder dieren, een eerlijke prijs voor de boer en een prijsgarantie voor gezond voedsel.

Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV: 'Terwijl onze bestaanszekerheid op het spel staat, profiteren aandeelhouders van de uitbuiting van mens en natuur. Onacceptabel! Rechtvaardig klimaatbeleid is keihard nodig, zodat een duurzame samenleving er voor iedereen is. De stem van werkenden is daarin onmisbaar. Het zijn immers onze banen en inkomens die geraakt worden door de omslag naar een groene economie.'

Aanmelden en helpen

• De FNV heeft een eigen blok tijdens de mars, zodat we samen een sterk vakbondsgeluid kunnen laten horen. Meld je hier aan bij het FNV-blok
  • Wil je helpen bij de organisatie of op de dag zelf? Meld je dan bij het Netwerk Klimaat FNV, zij coƶrdineren de FNV-activiteiten tijdens de Mars.
  • Donaties zijn onmisbaar om de Mars veilig en inclusief te maken. Dus kun jij wat missen? Dan wordt een donatie zeer op prijs gesteld. Met jouw bijdrage kunnen we ervoor zorgen dat de Mars een groot succes wordt.
  • Alle laatste informatie lees je op de site van de Mars voor Klimaat & Rechtvaardigheid