Textiel pakt misstanden aan

Bedrijven maken openbaar hoe zij risico’s aanpakken

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 03 juli 2019

Textielbedrijven maken vandaag openbaar welke misstanden ze hebben aangetroffen bij het maken van kleding én wat zij daaraan doen. Dit vloeit voort uit de afspraken in het convenant Duurzaam Textiel van 3 jaar geleden.

textiel

Dit is een belangrijke volgende stap, waardoor iedereen kan zien hoe bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Dat maakt het ook gemakkelijker voor de klant om bewust te kiezen voor bijvoorbeeld kleren die verantwoord zijn gemaakt.

Mensenrechten en milieu

Veel bedrijven in Nederland besteden hun productie van kleding en textiel uit naar landen buiten de Europese Unie. In die landen kunnen mensenrechten, de gezondheid en veiligheid van werknemers, het milieu en dierenwelzijn in het geding zijn.

Alle deelnemend bedrijven brengen hun productieketen in kaart, identificeren misstanden, stellen prioriteiten en pakken deze misstanden aan. Deelname aan het convenant verplicht bedrijven om in hun derde jaar hierover publiek te communiceren.

6.000 locaties gepubliceerd

Ruim vijftig voor de consument herkenbare merken hebben dat daarom nu op hun website gepubliceerd. Daar staan ook bijna 6.000 locaties op waar kleding en textiel wordt geproduceerd. Dit is ook handig voor vakbonden en maatschappelijke organisaties.

Bedrijven en organisaties die het convenant ondertekenen verplichten zich om discriminatie, kinderarbeid en dwangarbeid te signaleren en tegen te gaan. Ook zetten zij zich in voor het recht op vrije onderhandelingen door onafhankelijke vakbonden, een leefbaar loon en gezonde en veilige werkomstandigheden voor werknemers.

Meer duurzame materialen

Verder doen ze hun uiterste best om de milieuschade te verminderen en dierenleed te voorkomen. Ook proberen ze het verbruik van water, energie en chemicaliën te beperken en minder chemisch afval en afvalwater te produceren.

Uit de rapportages blijkt een stijging in gebruik van duurzame materialen. Intussen is ongeveer de helft van de Nederlandse textielbedrijven aangesloten bij het convenant.

Deelnemers aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel zijn in totaal 89 merken, brancheorganisaties INretail, VGT en Modint, de Nederlandse overheid, de vakbonden FNV en CNV en maatschappelijke organisaties Solidaridad, UNICEF, Arisa, Coalitie Stop Kinderarbeid, Stichting Vier Voeters en een groot aantal ondersteunende partijen mee.

Lees meer op de speciale website van de SER over IMVO-convenanten.