FNV Handel bezoekt collega’s in Oeganda en komt op de televisie

Internationaal succes

Door Redactie 12 februari 2024

Sinds vorig jaar is de FNV Lidl-kadergroep actief in een internationale uitwisseling met hun collega-vakbondsleden werkzaam bij de Franse supermarktketen Carrefour en georganiseerd in de Oegandese vakbond HTS.

FNV Handel bezoekt collega’s in Oeganda en komt op de televisie

Wat hebben het Franse Carrefour en het Oegandese HTS nu met elkaar te maken?

De Mondiale Vakbondskoepel UNI sloot eerder een Global Framework Agreement (GFA) af met de Franse supermarktketen Carrefour. Een GFA is een soort internationale cao (maar niet wettelijk bindend) voor multinationale ondernemingen. Daarmee kregen de vakbonden die wereldwijd organiseren binnen Carrefour een instrument in handen om betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden af te dwingen in de transnationale supermarktketen.

Internationaal trainingsprogramma

Via een internationaal trainingsprogramma deelden de FNV Lidl-kaderleden hun ervaring met vakbondsorganisatie, campagne voeren en internationaal vakbondswerk binnen een internationale supermarktketen (Lidl). Het Oegandese HTS gebruikte deze kennis weer om zelf sterker te worden in de Carrefour-vestigingen in Oeganda. Via deze organising-campagne is HTS inmiddels in staat geweest om de eerste cao ooit af te sluiten binnen Carrefour-Oeganda. Hiervoor vielen ze onlangs nog in de internationale vakbondsprijzen op het mondiale UNI congres.

FNV Lidl-kaderleden op bezoek bij Oegandese vakbondscollega's

Op hun beurt bezocht de FNV Lidl-kadergroep onlangs Oeganda. Om weer van hun Oegandese vakbondscollega’s te leren hoe je een Global Framework Agreement kunt opzetten en afdwingen. Iets wat aan de FNV-kant weer een interessant vakbondsinstrument kan zijn om betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden af te dwingen binnen Lidl Nederland (en de andere vestigingen).

De Oegandese televisie maakte een kort item van het vakbondsbezoek van de FNV Lidl kadergroep aan Oeganda. Een mooi staaltje wederkerige vakbondssolidariteit vanuit het FNV Solidariteitsfonds!

Bekijk het televisie-item

Ben je ook grenzeloos solidair?

Sluit je aan en word lid! Ben je al FNV lid en ben je ook geïnteresseerd om internationaal actief te worden? Check dan wat we doen. Meer info over het FNV Solidariteitsfonds vind je hier.

Lees ook het artikel 'Solidarity project leads to the first agreement at carrefour in Oeganda' van UNI Global Union.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.