Arbeidsmigranten vragen hulp bij wantoestanden huisvesting

portret José Kager
Door José Kager 08 juli 2019

Arbeidsmigranten uit Polen, Roemenië, Spanje, Hongarije, Bulgarije en Portugal bieden de loco-burgemeester van Zeewolde dinsdag 9 juli een petitie aan met honderden handtekeningen. Daarbij overhandigen zij een waslijst aan klachten over de wantoestanden binnen de hekken van het migrantenpark aan de Bosruiterweg, waar honderden migranten tijdelijk zijn gehuisvest. Zij vragen de burgemeester om in te grijpen.

De aanklacht van de migranten komt voort uit de rol van uitzendbureaus, die behalve werkgever ook huisbaas zijn. De uitzendbureaus in Zeewolde houden bakken met geld in op de lonen van migrantenarbeiders onder het mom van huur en boetes. De bewoners hebben geen enkele privacy en moeten bijvoorbeeld regelmatig gedwongen een slaapkamer delen met een onbekende. Schoonmaakkosten worden ingehouden maar er is geen sprake van schoonmaak. De SNF norm (Stichting Normering Flexwonen) wordt overtreden door de uitzendbureaus.

Ontslag

Als iemand zich wil inschrijven bij de gemeente volgt ontslag. ‘De burgemeester wil toch ook weten wie er in zijn gemeente wonen? Wij willen bestaan!’, zegt Joanna Okoniwska die nu 3 maanden op het park woont.

Belofte niet nagekomen

Ook de werkomstandigheden leveren klachten op. Loonstrookjes zijn elke keer anders en ondoorzichtig. Mensen zijn naar Nederland gelokt met de belofte 40 uur aan de slag te kunnen, maar worden vaak maar voor de helft van de uren ingezet. Ook is er geen gegarandeerd vervoer naar het werk terwijl ook daar verplicht voor moet worden betaald.

De rol van de FNV

Door de energietransitie groeit de werkgelegenheid snel. FNV vindt het belangrijk dat groei ook echte, goede banen oplevert en volgt de inzet van uitzendbureaus op de arbeidsmarkt extra kritisch. Onder de migrantenwerkers in Zeewolde zijn ook lassers en  installateurs van zonneparken, een snel groeiende beroepsgroep in Nederland. Zij hebben zich begin juni bij de FNV gemeld en georganiseerd, net als kippenplukkers, heftruckchauffeurs en orderpickers.

Moderne slavernij

De FNV zet zich nu samen met hen in voor betere huisvesting en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Wat werkers op het park meemaken is onacceptabel, eigenlijk een moderne vorm van slavernij. Wij willen van de burgemeester horen wat hij voor deze inwoners van Zeewolde gaat doen.’

Burgemeester van Zeewolde

Burgemeester Gerrit Jan Gorter betoogde  in april nog in de media dat arbeidsmigranten in het dorp Zeewolde zelf moeten wonen, omdat dat beter is voor de integratie. Ook benoemde hij dat mensen behoefte hebben aan een goed en veilig onderdak. De klachten van de migranten tonen aan dat die situatie nog ver weg is.