Vanaf 1 juli geen jeugdloon meer voor jongeren vanaf 21 jaar

Meer dan 500 euro loon per maand erbij

Door Redactie 01 juli 2019

We did it! Vanaf 1 juli krijgen alle 21-jarigen een volwassen loon. Een 21-jarige gaat er hierdoor € 510,69 per maand op vooruit. Tot 1 juli 2019 verdienden 18- tot 22-jarigen het minimumjeugdloon. Dat is fors lager dan het minimumloon voor volwassenen. De jongeren van de FNV (Young & United) hebben hiervoor flink actie gevoerd. En met resultaat!

21-jarigen krijgen 500 euro per maand meer loon

Stripact

De meest opvallende actie van Young & United was de stripact van vakkenvuller Soufian tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold in 2015. Hij vroeg CEO Dick Boer om een hoger loon. ‘Meneer Boer, u verdiende in 2013 zo’n 3,7 miljoen euro. Dat is per uur zo’n 1.600 euro. Ik verdien 5 euro 96 per uur, iets meer dan het minimumjeugdloon. Dat is 60 procent van het volwassen minimumloon. Om uw loon van 1 jaar te evenaren, moet ik 299 jaar werken’, zegt Soufian en is daarmee meteen landelijk nieuws. Op 21 april 2016 volgt een historisch besluit: na 42 jaar kondigt het kabinet aan het jeugdloon vanaf 21 jaar te schrappen.

We gaan door!

Toch is de strijd nog niet gestreden. Bas van Weegberg, voorzitter van FNV Jong: ‘Natuurlijk zijn we heel trots op het resultaat, maar we zijn er nog lang niet. Jongeren krijgen nog te vaak te maken met een oerwoud van flexcontracten, torenhoge studieschulden en tot ons 21ste nog steeds geen volwassen loon. Terwijl we wel hetzelfde werk doen als volwassenen. Uiteindelijk moeten alle 18-plussers een volwassen loon krijgen. We zijn op de goede weg, maar de komende tijd gaan we ons beraden op vervolgplannen om de strijd aan te gaan voor een beter inkomen voor alle jongeren in Nederland, werkend én studerend.’

Brochure Minimumjeugdloon

De FNV heeft een handige brochure gemaakt. Hierin vind je alles wat je moet weten over salaris. Zo lees je bijvoorbeeld wat jouw minimumloon is vanaf 1 juli 2019 of het verschil tussen bruto en netto.

Download de brochure