Overheid moet wildgroei zelfstandige arbeid en flex stoppen

Werkgevers zetten zzp’er te vaak in om arbeid goedkoper te maken

portret José Kager
Door José Kager 26 juni 2019

De omvang van onzeker werk in Nederland is te groot geworden. De FNV ziet dat werkgevers gretig gebruik maken van het grote scala aan flexconstructies, allemaal erop gericht om werk zo goedkoop mogelijk te maken. Dit gaat ten koste van mensen én van de arbeidsproductiviteit en de economie. FNV roept de Tweede Kamer, die vandaag debatteert over het arbeidsmarktbeleid, op om dit falend overheidsbeleid te stoppen.

Ongezonde situatie

Zakaria Boufangacha, lid van het dagelijks bestuur van de FNV: ‘Te veel mensen werken als zzp'er terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Het is een groep die snel groeit. Deze hardwerkende mensen dragen de risico’s en de lasten die normaal door werkgevers worden gedragen. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor gezond zelfstandig ondernemerschap en tijdelijke arbeidsovereenkomsten, indien het werk dit nodig maakt. De werkelijkheid is echter dat er een wildgroei plaatsvindt van zelfstandige arbeid en flex. Zowel de OECD als de commissie Regulering van werk, die zich buigt over de toekomst van de arbeidsmarkt, zien net als de FNV dat er een ongezonde situatie is ontstaan. Het wordt tijd dat duurzame arbeidsrelaties weer de norm zijn’.

Leiderschap

Boufangacha: ‘Het kabinet kiest voor lapmiddelen en maakt geen eind aan het stimuleren van schijnzelfstandigheid. Zwak ondernemerschap en concurrentie op arbeidsvoorwaarden gaat ten koste van zowel de zzp’ers als de werknemers. Om het probleem van schijnzelfstandigheid aan te pakken is moed en leiderschap van de politiek nodig. Het is de hoogste tijd kabinet nu stappen zetten en de groei van onzeker werk stopt.’

Tarieven

‘Minister Koolmees stelt een minimumtarief voor van € 16,00 voor zzp’ers. Dit voorstel is beschamend. Het heeft niets van doen met belangen van zelfstandigen. De minister onderschat de extra kosten die een echte zelfstandige moet maken. Het maakt wél zichtbaar hoe zeer het inzetten van zelfstandige arbeid is doorgeslagen. De discussie over een minimum- en maximumtarief voor zzp’ers leidt af van waar het echt om moet gaan, namelijk of er sprake is van echt ondernemen. Als dat niet zo is, moet de overheid handhaven. Zoals bij maaltijd- en pakketbezorgers die het werk voor één werkgever doen. Of bij al die mensen die werken in de zorg, horeca en onderwijs en liever gewoon in vaste dienst zijn’, aldus Boufangacha.

Handhaven

De FNV rekent het tot haar taak om cao-ontduiking en schijnconstructies bloot te leggen en aan te pakken. De FNV procedeert ten behoeve van haar leden voor de juiste beloning en voor het juiste arbeidscontract. Waar nodig vraagt de FNV de Inspectie SZW om onderzoek te doen naar overtreding van de regels rondom uitzenden of naar cao-naleving. Maar de vakbeweging heeft vooral een signalerende taak. Handhaving is primair een overheidstaak en de overheid schiet hierbij te vaak tekort.