Han Busker en Tuur Elzinga op Internationale Arbeidsconferentie

Speech en ontmoetingen met vakbondsleiders

Door Redactie 19 juni 2019

In Genève vindt momenteel de 108e Internationale Arbeidsconferentie van de ILO plaats. Werknemers, werkgevers en overheden uit 187 landen komen daar samen om te praten over de toekomst van werk, geweld op de werkvloer en naleving van ILO-normen.

Han Busker en Tuur Elzinga op ILO-congres

Han Busker en Tuur Elzinga maken deel uit van de Nederlandse werknemersdelegatie en zijn aanwezig in de tweede week van de Internationale Arbeidsconferentie.

Speech Han Busker

Op 18 juni sprak Han de deelnemers van de conferentie toe. Hij sprak de verwachting uit dat het 100-jarig bestaan gevierd gaat worden met een verklaring met daarin afspraken over de toekomst van werk én een verdrag tegen geweld op de werkvloer. Een meerderheid heeft zich inmiddels uitgesproken voor dit verdrag, dus dat is goed nieuws.

Vakbondsrechten zwaar onder druk

Han en Tuur hebben een aantal leiders van vakbonden ontmoet uit Zimbabwe en Colombia. In beide landen staan de vakbondsrechten zwaar onder druk. Er is veel geweld tegen vakbondsleiders en sociale dialoog is praktisch afwezig.

Vakbonden onderdrukt in Zimbabwe

In april hadden we de voorzitter van ZCTU uit Zimbabwe, Peter Mutasa, nog op bezoek in Nederland om aandacht te vragen voor de onderdrukking van vakbonden en andere maatschappelijke organisaties in Zimbabwe. Je kunt hierover meer lezen in het artikel van Mondiaal FNV. Zimbabwe werd tijdens de conferentie besproken in een speciale commissie over toepassing en naleving van de ILO-normen.

Meer paramilitair geweld in Colombia

De leiders van de vakbonden CUT en CTC uit Colombia uitten hun extreme zorg over het mislukken van het vredesproces in Colombia. Daardoor laait paramilitair geweld weer op. Ook nemen intimidatie van en geweld tegen leiders van maatschappelijke organisaties toe. Vakbondsleiders worden weer in toenemende mate vermoord. Met name in de plattelandsgebieden, het gaat dan om vakbondsleiders in de land- en tuinbouw en het onderwijs.

Vrouwen en werk in India

Han Busker had ook een ontmoeting met Jyoti Macwan van SEWA, voorzitter van de grootste vakbond van ‘selfemployed women’ in India. Lees meer over deze ontmoeting in het artikel van Mondiaal FNV. SEWA organiseert inmiddels 2 miljoen werkenden, 40% hiervan is jonger dan 35 jaar. Ze investeren veel in het opbouwen van nieuw leiderschap in het werk van vrouwen. Jyoti is ook medeauteur van het ILO-rapport over de toekomst van werk.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.