FNV vaart mee met Utrecht Canal Pride

portret José Kager
Door José Kager 16 mei 2019

De FNV vaart op 1 juni mee in de Utrecht Canal Pride. Op de boot vraagt Netwerk Roze FNV deze dag aandacht voor inclusiviteit op de werkvloer onder het motto: Work the rainbow. De FNV vindt het belangrijk dat er gelijke behandeling en gelijke kansen voor alle werkenden zijn, ongeacht gender of seksuele voorkeur.

Ronald Plokker, lid Netwerk Roze FNV: ‘De Canal Pride is een mooie manier om ons als werknemersorganisatie te presenteren aan Utrecht, naast het werk dat wij doen op de werkvloer. Het is nog steeds hard nodig om zichtbaar te zijn. Dat toont de petitie over de Nashvilleverklaring maar weer eens aan, die deze week door christelijke organisaties aan de politiek is aangeboden.’

LHBTI-vriendelijk klimaat

Netwerk Roze FNV doet meer dan meevaren op 1 juni. Zij werkt aan een LHBTI-vriendelijk klimaat op scholen, bij de politie en de krijgsmacht, in de zorg en bij andere instellingen en bedrijven. Internationaal ondersteunt het Netwerk vakbondsleden en vakbonden bij het opzetten van een LHBTI-netwerk en het voeren van LHBTI-beleid. Vanzelfsprekend wil Netwerk Roze dat de FNV zelf het goede voorbeeld geeft op de werkvloer. Zo wordt vrijdag, op de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie de regenboogvlag gehesen bij het Centraal Vakbondshuis in Utrecht.

Debat aangaan

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Wij willen een bijdrage leveren aan een diverse, veelkleurige werkvloer in Nederland. Dat doen we onder andere door in debat te gaan en ook door mee te varen in de stad waar ons Centraal Vakbondshuis staat.’

Achtergrondinfo

Dit jaar wordt de Utrecht Canal Pride voor de derde keer gehouden. Het is de aftrap van de Pride maand, die zijn oorsprong 50 jaar geleden heeft gekregen door de Stonewall-rellen in New York. De bezoekers van homobar Stonewall Inn kwamen in opstand nadat de politie de bar sloot, nadat zij bezoekers jarenlang hadden getreiterd. Het was hét moment voor de LGBTI-gemeenschap om op te staan en zichtbaar te worden.

Nu, 50 jaar verder, zijn er grote stappen gemaakt wat betreft acceptatie. Maar de recente uitgave van de Nederlandse Nashville-verklaring toont aan dat zichtbaar zijn nog altijd nodig is. Intimidatie en geweld tegen mensen met een LGBTI-achtergrond vindt nog steeds plaats, hier en wereldwijd.

Meer informatie over Netwerk Roze FNV