Verzekeraars en dure medicijnen

Betaalbare medicijnen laten grootste verzekeraars koud

Door Redactie 25 april 2019

De grootste Nederlandse verzekeraars doen weinig tot niets tegen hoge medicijnprijzen. Dit blijkt uit onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer, waar ook de FNV aan meedoet.

verzekeringswijzer

De grootste verzekeraars Aegon en Allianz beleggen samen maar liefst 11 miljard euro in 19 farmaceutische bedrijven. Daarbij doen ze echter geen enkele moeite om ze aan te sporen om hoge medicijnprijzen terug te dringen.

‘Van levensbelang voor arme mensen’

Peter Ras, woordvoerder Eerlijke Verzekeringswijzer: ‘Betaalbare medicijnen zijn van levensbelang, vooral voor arme mensen in Nederland èn in ontwikkelingslanden. De druk van verzekeraars op farmaceuten om betaalbare medicijnen te maken en eerlijk belasting te betalen moet omhoog. Vooral Aegon en Allianz moeten hiermee aan de bak. Verzekeraars kunnen veel beter samenwerken om farmaceuten te dwingen niet langer grote winsten te boeken over de ruggen van burgers.'

Uit het onderzoek blijkt dat de 9 grootste verzekeringsgroepen in Nederland in totaal voor ruim 14 miljard euro beleggen in 19 grote farmaceutische bedrijven.

Verreweg de grootste investeerders zijn Allianz (8,2 miljard Euro) en Aegon (2,8 miljard euro). Deze 2 verzekeraars doen nu niets om farmaceuten te stimuleren om betaalbare medicijnen aan te bieden.

De 7 andere verzekeringsgroepen, Achmea, ASR, Vivat, CZ en Menzis zetten zich daarentegen wél actief in voor betaalbare medicijnen. Zo is Menzis een rechtszaak tegen een farmaceut begonnen vanwege exorbitant hoge medicijnprijzen.

Betaal eerlijk belasting

Ook kunnen verzekeraars meer doen om farmareuzen te stimuleren om netjes belasting te betalen. Op het gebied van belastingontwijking ondernemen 5 van de 9 onderzochte verzekeraars geen concrete actie tegen oneerlijke belastingbetaling door farmaceuten.

De Eerlijke Verzekeringswijzer is een samenwerkingsverband van Amnesty International, FNV, Milieudefensie, Oxfam Novib, PAX en World Animal Protection.