Werkgevers moeten bij Koolmees zijn

FNV houdt vast aan bevriezing AOW-leeftijd op 66 jaar

Door Redactie 9 maart 2019

De FNV houdt vast aan de eis dat de AOW-leeftijd bevroren wordt op 66 jaar. Dat zegt Tuur Elzinga in reactie op voorstellen van de werkgevers voor een lijst met zware beroepen. Op 18 maart organiseert de FNV samen met CNV en VCP een landelijke actiedag voor een goed pensioen.

Elzinga: ‘De werkgevers kunnen hun pijlen beter richten op het kabinet. Minister Koolmees moet nu echt over de brug komen, de AOW-leeftijd bevriezen en de boete schrappen op eerder stoppen.’

Honderdduizenden werkenden hebben de grootste moeite om gezond hun pensioen te halen, nu de AOW-leeftijd steeds verder oploopt. En vooral de mensen die het vroegst begonnen zijn en het zwaarste werk doen.

Daarom wil de FNV de AOW-leeftijd bevriezen en schrappen van de boete op regelingen om eerder te stoppen. Daarmee ontstaat weer ruimte om vroegpensioen-regelingen af te spreken in sectoren met veel zwaar werk en ploegendiensten. Zoals politie, havens, brandweer, maar ook bouw, zorg, metaal en schoonmaak.

‘Eerst bevriezen, dan praten’

In de Telegraaf doen de werkgevers voorstellen voor een – beperkte – regeling waarbij mensen met een zwaar beroep eerder AOW krijgen. De FNV vindt dat nu eerst de AOW-leeftijd bevroren moet worden, dan kan daarna over alle mogelijk oplossingen worden gepraat.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter van de FNV en pensioenonderhandelaar: ‘Mensen met zwaar werk willen nú een oplossing. Zij kunnen niet wachten op de uitkomsten van de zoveelste commissie. De bal ligt nu echt bij het kabinet. In de crisistijd is de AOW-leeftijd versneld verhoogd. Daardoor bezuinigt het kabinet nog steeds elk jaar 3 miljard op de AOW-uitkeringen. Dat moet nu echt stoppen!’

Een lijst met zware beroepen is eerder in discussie geweest. Elzinga: ‘Het blijkt moeilijk om een eenduidige definitie voor zwaar werk te vinden. De werkgevers hebben het bijvoorbeeld over België. Daar is zo’n lijst er ook nog steeds niet. Nieuwe voorstellen, zoals het Oostenrijkse voorbeeld, willen we natuurlijk bekijken. Dat zal alleen niet direct een oplossing bieden. Daarom: eerst bevriezen, dan praten!'

Kijk ook de uitzending van Nieuwsuur van zaterdag 9 maart met Tuur Elzinga in reactie op Hans de Boer (voorzitter werkgeversorganisatie VNO-NCW)