Actievoeren voor meer geld voor de jeugdzorg

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

Petra de Vries voert samen met haar collega’s actie voor meer geld voor jeugdzorg. Bovendien wil ze dat er goed toezicht is op dat het geld goed wordt besteed.

Petra de Vries - Geld voor zorg

‘Eigenlijk is het al mis gegaan toen de jeugdzorg in 2015 naar de gemeentes ging en er tegelijkertijd voor miljoenen bezuinigd werd. Hoe wil je het goed doen als je als gemeente meteen al te weinig geld krijgt? Elke gemeente moet opnieuw het wiel uitvinden, mensen die nooit eerder met jeugdzorg te maken hebben gehad moesten beslissingen nemen. Hoe zorg je dan dat de professionals gehoord worden en hun werk goed kunnen doen?’

Kinderen zijn de dupe

‘Ik ben ervan overtuigd dat gemeenten het wel goed wíllen doen, maar dat er te weinig geld beschikbaar is. Het komt voor dat bepaalde zorg helemaal niet is ingekocht, of dat er een enorme wachtlijst is. We lopen er nu tegenaan dat kinderen nergens terecht kunnen. Pas als je het enorm laat escaleren, krijg je toch een plekje. Maar wordt een kind daar geplaatst en zit het op de goede plek, dan moet je het kind daar weghalen als er plek is in de eigen regio. Dat is heel erg triest. De enigen die de dupe zijn, zijn de kinderen en de gezinnen.’

Alles heeft een wachtlijst

‘Het inkopen van zorg door de gemeentes moet zo goedkoop mogelijk. Er is een enorme uitstroom doordat we ons werk niet meer kunnen doen zoals we willen, door de administratiedruk en regelgeving. Sommige organisaties moeten alles verantwoorden aan de gemeente, ieder minuutje. Kan het simpel, hou het simpel zeg ik altijd. Maar alles heeft nu een wachtlijst. Ook omdat er veel te weinig mensen aan het werk zijn. Mensen zijn het beu.’

KwaliTIJD voor het kind

‘We komen nu in actie voor meer geld, per direct 750 miljoen euro extra, en meer toezicht daarop. De regering weet niet waar het geld blijft. Het wordt niet geoormerkt. Zorg dat de juiste zorg georganiseerd wordt en dat de jeugdzorgwerker en hulpverlener meer TIJD kunnen besteden aan de jeugd en hun gezinnen in plaats van administratie en verantwoording registreren. KwaliTIJD voor het KIND. De juiste zorg, de juiste plek.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.