Vrouwenvakbond in actie voor afvalrapers in India

Door Redactie 25 maart 2021

De lockdown in India zorgde voor grote paniek, ook voor vrouwelijke afvalrapers in Ahmedabad. De vrouwen in de afvalsector waren bang en leefden onder constante stress: wat zou er met hen gebeuren en hoe zouden ze overleven zonder inkomen voor levensonderhoud? De Indiase vakbond SEWA, waar afvalrapers bij aangesloten zijn, kwam direct in actie en steunde hun leden waar mogelijk.

Een vrouwelijke afvalraper in India

Geen werk is geen inkomen

De toestand van de vrouwelijke afvalrapers in India tijdens de lockdown was zeer slecht. Al hun werk kwam stil te liggen. Zij konden hun afval niet verkopen waardoor er een enorme hoeveelheid vies afval voor hun huizen ophoopte. Dat veroorzaakte ernstige gezondheidsproblemen. Bovendien moesten de opkopers van gerecycled afvalmateriaal ook sluiten waardoor de afvalrapers hun geld voor het ingezamelde afval niet kregen. Daardoor waren de meeste vrouwen genoodzaakt om geld te lenen tegen enorme woekerrentes, wat een enorme uitdaging is om op tijd terug te kunnen betalen.

Wat deed SEWA?

Voor de Indiase vrouwenvakbond Self Employed Women’s Association (SEWA) was het belangrijk om in de behoeften van haar leden te voorzien. SEWA voerde daarom aan het begin van de lockdown meteen een onderzoek uit onder al haar leden, waaronder de vrouwelijk afvalrapers. Daaruit bleek onder meer het volgende:

• 98% van de werkende vrouwen hadden geen inkomen;
  • meer dan 50% had geen spaargeld en konden door de lockdown niet naar de bank voor een lening;
  • 40% had helemaal geen geld voor voedsel en medicijnen.

Virtuele vakbondsactiviteiten

Met de informatie uit hun onderzoek maakte SEWA een plan en regelden verschillende zaken voor al haar leden. In 2020 organiseerde SEWA 730 virtuele dan wel fysieke vakbondsactiviteiten specifiek voor de afvalrapers, waaronder:

• Digitale trainingen over de preventieve en curatieve zorg rondom Covid.
  • Het helpen/adviseren bij het verkrijgen van noodpakketten (met voedsel en financiële bijdragen) bij de overheid voor 3.184 SEWA-leden.
  • Het koppelen van leden aan gemeentelijke instanties voor ontsmettingsmiddelen en Covid-testen.

Aan deze activiteiten namen 3.720 SEWA-leden deel of maakten hier gebruik van.

Na de lockdown werkt SEWA onverminderd hard door aan het verbeteren van de levensomstandigheden en levensonderhoud van de vrouwelijke afvalrapers in Ahmedabad die geen vast werk hebben en elke dag moeten zien te overleven. SEWA helpt de vrouwen zelfstandig en economisch onafhankelijk te worden.

Deze activiteiten van SEWA dragen bij aan de volgende SDG's: