Indiase vrouwenvakbond helpt vrouwen in Coronacrisis

Door Redactie 2 april 2020

Vrouwenvakbond SEWA in India ziet dat de inkomsten van haar leden opdrogen onder invloed van de Corona-crisis. Veel werkzaamheden vervallen door gedwongen quarantaine, terwijl de prijzen in de winkels de pan uit rijzen. SEWA pleit voor onmiddellijke interventie om haar leden te verzekeren van inkomen, sociale bescherming en gezondheidszorg.

Een dubbele epidemie, zo wordt de Corona-crisis ervaren. Niet alleen is de gezondheid van de gehele mensheid in gevaar, ook het levensonderhoud dreigt voor velen ten onder te gaan. Werknemers in de informele sector zijn het zwaarst getroffen door deze crisis. Doordat ze niet op markten kunnen verkopen of de toegang tot vuilnisbelten worden gesloten of als huishoudelijke hulp voorlopig moeten thuisblijven, verdampt hun inkomen.

Helft van de oorspronkelijke prijs

Die dubbele epidemie woedt ook in India. Vrouwenvakbond SEWA, goed voor 1,6 miljoen vrouwelijke leden die veelal in de informele sector hun inkomen verwerven, heeft de verliezen van haar leden in kaart gebracht. Arme boeren kunnen hun producten niet verkopen, omdat de meeste markten zijn gesloten. En als ze wat kunnen verkopen, krijgen ze maar de helft of minder van de oorspronkelijke prijs. Winkeliers profiteren van de situatie door de prijzen voor hygiëneproducten en andere dagelijkse behoeften te verhogen. Vrouwen die geen werk meer hebben, kunnen dit niet betalen. Huishoudelijke hulpen en schoonmakers krijgen vanaf april geen betaald verlof van hun werkgever.

De kinderopvangcentra van SEWA voor de coöperatie voor gezondheidszorg zijn gesloten. Leden delen wel 1 maaltijd per dag uit aan kinderen die rondom een opvangcentrum wonen. De basisboodschappen worden altijd in de eerste week van de maand gekocht, zodat de voorraad tot eind maart reikte, maar nu is die op, evenals het geld.

Een maand pensioen of bijstand

Vanaf 1 april gaat de deelstaat Gujarat gratis voedsel verstrekken, waaronder 3,5 kilo tarwe, 1,5 kilo rijst per persoon en 1 kilo peulvruchten. Ook suiker en zout per gezin, en rantsoenkaarten. Senioren, weduwen, moeders, vrouwen en mensen met een andere handicap zullen een maand pensioen of een bijstandsuitkering ontvangen. Bedrijven en winkels worden vrijgesteld van vaste lasten.

Van de actieve coöperaties van SEWA zijn de meeste aangemerkt als essentiële diensten en functioneren ook op die manier. Het gaat onder meer om 65 melkcoöperaties en de SEWA Bank. Hoewel SEWA’s gezondheidscoöperaties - Lok Swasthya’s medicijnwinkels - zijn geclassificeerd als essentiële diensten, heeft de eerstelijnsgezondheidszorg veel hinder van de lock-down. Daarom zoekt SEWA actief steun voor 11 coöperaties (waaronder landbouw, handwerk, diensten en financiën), met een totaal aantal leden van 6300 informele vrouwelijke werknemers. Deze zijn niet aangemerkt als essentiële diensten en kampen met ernstige verliezen.

Distributie van voedsel

De vrouwenvakbond heeft dan ook gekozen voor een drievoudige strategie: gezondheid beschermen, herstel van levensonderhoud en uitbreiding van sociale bescherming en voedselzekerheid. Eerste speerpunt is de distributie van voedsel. Ondanks de aankondiging van de regering, is de ervaring dat er mensen zullen worden buitengesloten - mensen zonder rantsoenkaarten, arbeidsmigranten wier rantsoenkaarten uit hun eigen land komen en hen mogelijk geen toegang geven tot voedsel in Gujarat. Ook is SEWA bang voor onvoldoende voorraad, en ook in onvoldoende hoeveelheden gezien de grootte van het huishouden.

Meer hygiëne en directe cashflow

Verder richt SEWA zich op gezondheidskits. Vanwege kleine huizen met veel familieleden zal de sociale afstand van 1,5 meter voor velen moeilijk zijn. Om de verspreiding van het virus te voorkomen, zal de bond vijf 2-laagse, uitwasbare stoffen maskers onder huishoudens verdelen, evenals hand-desinfecterend middel en zeep. En ten slotte pleit de vrouwenvakbond voor uitbetaling van lonen in cash geld, om de economische druk te verlichten. SEWA laat aan de ILO weten: ‘Ons langetermijnbeleid is gericht op de ontwikkeling van een gezondheidskader dat in staat is om te reageren op een crisis, en een fonds voor herstel van levensonderhoud om coöperaties in het zadel te houden.’

Bron:

ILO