Workshop voor ontwikkelingsbank ADB over respect voor arbeidsrechten

Door Redactie 16 november 2021

Kort geleden heeft één van onze vakbondspartners een unieke workshop mogen geven bij ontwikkelingsbank ADB. Dit helpt de arbeidsrechten verder te respecteren in landen waar dat niet vanzelfsprekend is. Prachtig voorbeeld van de inzet van onze kennis en netwerk.

Onze partner BWI heeft in oktober een unieke workshop mogen geven bij ontwikkelingsbank ADB. Dat is een vergelijkbare club als de Wereldbank. Het is uniek dat we vanuit vakbondswerk deze ontwikkelingsbank hiermee mochten adviseren, helpen en trainen over de actuele arbeidsrechten. Dit helpt hen de arbeidsrechten verder te respecteren in infrastructurele projecten die worden gefinancierd door ontwikkelingsbanken. We zijn trots op de inzet van onze kennis & netwerk.

Ontwikkelingsbank

ADB staat voor Asian Development Bank. Het is een financiĆ«le instelling die leningen tegen lage tarieven verstrekt in landen als India, Pakistan en Nepal. Nederland is aandeelhouder van ADB. De bank financiert onder andere projecten om snelwegen, bruggen, dammen, metro’s en dergelijke aan te leggen. Partijen die hiervan gebruik maken, moeten zich houden aan zogenoemde safequards, protocollen waarin duidelijk staat beschreven hoe de arbeidsrechten gerespecteerd moeten worden.

Workshop

Ontwikkelingsbank ADB en onze vakbondspartner BWI, de internationale sectorbond voor bouw en hout, hebben samen verkenningen gedaan. Dit heeft geleid tot een unieke workshop waarin de vakbond de bank adviseerde en trainde in waar op gelet moet worden bij het actualiseren van de protocollen. Dit zal leiden tot vermindering van  schendingen van arbeidsrechten.

Betere arbeidsomstandigheden waarborgen

De training vond plaats in samenwerking met de afdeling Duurzame Ontwikkeling en Klimaatverandering van de ADB. Aan de orde kwam de rol van internationale financiĆ«le instellingen (IFI’s) bij het verbeteren van arbeid en arbeidsomstandigheden, en vakbondspraktijken om betere arbeidsomstandigheden te waarborgen. Verder werd ingegaan op eerlijke lonen en het vermijden van dwangarbeid. De sociale dialoog wordt hierin als instrument gebruikt om negatieve effecten van het project voor de arbeiders en gemeenschappen te verminderen.

Klachtenmechanisme helpt!

Uit drie landen werden casestudies gepresenteerd door lokale vakbondsleiders over een bepaald thema. Zo vertelde de voorzitter van de Pakistaanse bouwbond PFBWW Aslam Adil over het klachtenmechanisme dat in het Tarbela Dam-project werd ingevoerd. Dat hielp bij het effectief bespreken en oplossen van arbeidsproblemen op de werkvloer. Ook de internationale vakbeweging ITUC leverde een bijdrage. In totaal namen 81 medewerkers van ADB deel aan de training. Het is belangrijk dat de protocollen van de ADB  voldoen aan de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie en de sociaaleconomische richtlijnen van de OESO. Het recht op vakvereniging moet er zeker in verankerd.

Dankzij succesvolle lobby en campagne

Mondiaal FNV ondersteunt een uitgebreid project met activiteiten ten aanzien van ontwikkelingsbanken, waaronder deze training . Ook de casestudies maken deel uit van dit project. De training, een succesvol voorbeeld van onze lobby- en campagneactiviteiten, is mede een succes omdat Mondiaal FNV en BWI worden gezien als betrouwbare partners. Dankzij de goede relaties die BWI met de ADB heeft opgebouwd in de afgelopen jaren blijft BWI met ADB in gesprek over de herziening van de protocollen.

Fotografie: Alex M. Kyallo via Wikimedia Commons