Vrouwenvakbond SEWA India

Project

Door Redactie 25 februari 2019

De Indiase vrouwenvakbond Self Employed Women’s Association (SEWA) verbetert de levensomstandigheden en levensonderhoud voor de armste vrouwen en hun gemeenschappen, die geen vast werk hebben en elke dag moeten zien te overleven. SEWA helpt de vrouwen zelfstandig en economisch onafhankelijk te worden.

Leden va n SEWA, moeders bij SEWA-kinderopvang

Wat is er aan de hand?

Van alle werkende vrouwen in India werkt 94% in de informele sector. De sector waar gewerkt wordt zonder vangnet, redelijke loonafspraken, reguliere gezondheidszorg of pensioenplan. Ze hebben geen vast werk, maar verdienen her en der wat geld. Ze hebben een straathandeltje in groente, fruit, vis, kleding of huishoudelijke artikelen, werken in de bouw, in de landbouw, rollen sigaretten, naaien kleding of weven thuis, verzamelen oud papier, duwen handkarren, vervoeren vracht op hun hoofd of zijn handwerklieden.

De vrouwen verdienen bij elkaar slechts een tiende van de Indiase loonsom. Dat komt vooral doordat ze vrouw zijn. Ze hebben weinig rechten en missen ook de kansen en de voordelen die het werken in de formele economie doorgaans biedt.

Straatverkoopster in India

SEWA

De Self Employed Womens Association is al sinds 1972 actief in het organiseren van vrouwen. En met succes. Want langzamerhand is SEWA uitgegroeid tot een invloedrijke nationale en internationale voorvechter in verbetering van leef- en arbeidsomstandigheden van vrouwen in India. Het ledenaantal is bijna 2 miljoen.

Vrouwen die via de projecten van SEWA een grotere stem krijgen in een door mannen gedomineerde samenleving. Hoger op de sociale ladder komen te staan en binnen het gezin en de gemeenschap meer leiding kunnen nemen. Vrouwen die sterker worden, door het te kunnen zijn.

Vrouwen, getraind door SEWA, repareren een waterpomp

SEWA-methode

SEWA werkt aan voldoende werkgelegenheid voor haar leden, waardoor arbeidsters zeker zijn van een inkomen, voldoende voedsel, sociale zekerheid, gezondheidszorg, kinderopvang, verzekeringen en onderdak. SEWA kijkt heel pragmatisch wat de vrouwen nodig hebben of kan helpen. Denk aan:

• Training, via SEWA Academy. Van technische landbouwvaardigheden tot communicatietechnieken (zoals film), van boekhouding tot medicijnenkennis. Dit maakt de vrouwen veelzijdiger, zekerder en vergroot hun kans op alternatief werk. Dit is vooral belangrijk wanneer er van seizoensarbeid sprake is.

• Bankdiensten, zoals microcredieten en spaarprogramma's

• Juridische hulp

• Kinderopvang

• Bestrijding kinderarbeid

• Gezondheidszorg

• Praktische kleine zaken als identiteitspasjes voor straatverkoopsters waardoor ze een identiteit hebben en toegang kunnen krijgen tot voorzieningen; mobiele telefoons zodat ze vlug de dagprijs van groente kunnen achterhalen of elkaar kunnen helpen als ze door de politie gemolesteerd of weggejaagd worden.

Leden van SEWA bij kinderopvang

SEWA is een samenvloeiing van een vakbond en een ontwikkelingsbeweging. Vrouwen die zelfstandig werken moeten zichzelf in duurzame organisaties verenigen zodat ze collectief kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. SEWA heeft zelfstandig werkende vrouwen in 2900 zelfhulpgroepen georganiseerd en meer dan 100 co-operaties gevormd. De microkrediet-onderneming van SEWA is betrokken bij 184 inkomengenererende activiteiten zoals handwerk, verpleging, weven, productie van papier uit recycled papier, zeep, waspoeder.

FNV steunt SEWA

Mondiaal FNV steunt projecten van SEWA. De sector Zorg en Welzijn van de FNV steunt twintig kinderopvangcentra, die in totaal 900 kinderen opvangen. De kinderen krijgen er inentingen, eten, onderwijs en zorg. Als ze oud genoeg zijn om regulier onderwijs te volgen, zijn ze daar klaar voor. En eenmaal op school, houdt SEWA ze in de gaten. Zo draagt de bond bij aan de bestrijding van kinderarbeid. In de kinderopvangcentra krijgen de moeders ook onderwijs en vakbondstraining.

Zo biedt SEWA haar leden een dienst die verder gaat dan kinderopvang. Want kinderopvang leidt tot bewustwording, minder kinderarbeid en minder armoede.

Kinderen in SEWA-kinderopvang