Maatregelen voor terugkerende bouwvakkers in India

Betere inkomenscompensaties, huisvesting en arbeidsomstandigheden

Door Redactie 17 augustus 2020

De lockdown in India heeft grote gevolgen voor de bouwsector in het land. Miljoenen bouwvakkers verloren hun baan en leven zonder inkomen onder slechte woonomstandigheden. Vakbondspartners van Mondiaal FNV zetten zich in voor de Indiase bouwsector.

De bouwsector in India lag lang stil, als gevolg van de volledige lockdown in het land. Veel bouwvakkers zijn hun baan kwijtgeraakt en krijgen geen uitkering uit het bouwvakkers-welzijnsfonds. Zij konden daardoor niet op hun werkplaats blijven en vertrokken naar het thuisfront. Daar leven ze onder zeer slechte woonomstandigheden. In quarantaine gaan is eigenlijk onmogelijk.

Bouwsector start weer op

Inmiddels start de bouwsector langzaam op, maar het land verkeert nog altijd in een chaotische situatie. Sommige deelstaten gebruiken de crisis als argument om verschillende arbeidswetten voor de komende 3 jaar af te zwakken of zelfs af te schaffen. Duidelijke maatregelen voor terugkerende bouwvakkers zijn er daardoor niet.

Vakbondspartners steunen bouwvakkers

Vakbondspartners van Mondiaal FNV zetten zich in voor inkomenscompensatie en betere arbeidsomstandigheden. Ze vragen de overheid om de schending van arbeidsrechten terug te draaien. De vakbonden gingen 22 mei de straat op en startten een online protestactie.  BWI en nationale vakbonden voeren campagnes om werknemers en werkgevers in de Aziatische bouwsector bewust te maken van de Covid-19 risico’s.

De gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Aziƫ

Eerlijke productieketens: Bouw

Landen: India