Arbeidsrechten in India in de prullenbak door coronavirus

Doe mee met de online protestactie

Door Redactie 24 juni 2020

Werkdagen worden verlengd van 8 naar 12 uur en de arbeidswetten worden beperkt. Het zijn geen uitzonderingen in India. Veel deelstaten in het land gebruiken het coronavirus als excuus om de werknemersrechten in te perken. De internationale vakbonden zijn het zat. Ze zijn een online protestactie gestart. Doe mee met de actie en steun de Indiase collega’s.

India: vakbonden protesteren tegen opschorten arbeidswetten

Veel staten in India voelen zich nu vrij om arbeidswetten tijdelijk buiten werking te zetten en de rechten van werknemers aan te vallen. De nationale regering-Modi heeft tenslotte al langer zijn pijlen op de vakbeweging gericht. In de deelstaten Uttar Pradesh, Madhya Pradesh, Gujarat en Himachal Pradesh zijn uitgebreide veranderingen aangekondigd. Werktijden zijn van 8 naar 12 uur verlengd, arbeidsovereenkomsten gelden slechts voor bepaalde tijd en de arbeidswetgeving geldt even niet meer. Veel andere staten hebben ook veranderingen doorgevoerd.

Vakbonden vinden het onacceptabel

Alle veranderingen zijn doorgevoerd buiten het parlement om en zonder overleg met de Indiase vakbonden. De Indiase vakbonden protesteren en krijgen nu wereldwijd steun. De internationale vakbonden in de sectoren industrie, onderwijs, transport, publieke diensten, bouw en voeding hebben samen met de internationale koepel ITUC een online protestactie opgezet. ‘Dit is onacceptabel!’, stellen ze in hun oproep aan iedereen om mee te doen.

Steun de collega's in India en teken de protestbrief

‘Sluit je aan bij onze Indiase zusters en broeders terwijl ze vechten om hun rechten om hun belangen als werknemers en vakbondsleden te beschermen’, schrijven de bonden in hun gezamenlijke oproep. In de online protestbrief staat onder meer: ‘Deze crisis heeft een vernietigend effect en onze samenlevingen zullen alleen overleven door solidariteit’.

Naar de protestbrief

Daarmee dring je aan bij de Indiase overheid:

• om de wijzigingen in de arbeidswetgeving in te trekken
  • om de arbeidsinspectie te versterken
  • en te zorgen voor sociale zekerheid voor iedereen.