Bouw stadions Qatar gaat door tijdens COVID-19-pandemie: ten koste van wat?

Door Redactie 26 augustus 2020

85% van alle COVID-19-besmettingen in Qatar werd gemeten onder de kwetsbare arbeidsmigranten.

Het zijn schokkende feiten die Human Rights Watch presenteert in haar recent verschenen rapport: Arbeidsmigranten, uit onder meer Nepal, Bangladesh en India, steken zich in de schulden om in Qatar te gaan werken. Daar komen ze er achter dat ze niet het salaris krijgen dat hun is beloofd en dat zelfs hun overwerk tijdens de lange werkdagen niet betaald wordt.

Terugkeren naar huis wordt nog steeds bemoeilijkt door het ‘Kafala-systeem’. Een systeem dat weliswaar officieel is afgeschaft maar nog steeds wordt gebruikt, en de werkgever alle macht geeft over zijn werknemers. De werkgever is vaak in het bezit van hun paspoort. Dit was al langer gaande. Maar toen COVID-19 zijn intrede deed, werd het nog erger.

Pandemie Qatar

De COVID-19-pandemie heeft de situatie voor de arbeidsmigranten sterk verslechterd. Half maart al werd een groot deel van het industriĆ«le gebied van Qatar gesloten, waar de meeste arbeidsmigranten verblijven. Met desastreuze gevolgen voor 100.000 arbeidsmigranten. Dit gebied wordt gezien als het episch centrum van alle Covid-19 besmetting in Qatar. In maart waren daar al 100 besmettingen. Er ontstond een crisis die enigszins vergelijkbaar was met de situatie op het cruiseschip Diamond Princess, alleen onder veel slechtere leefomstandigheden. Inwoners van Qatar werden beschermd voor verdere infecties, maar binnen de woonkazernes bleek het onmogelijk de verspreiding te stoppen door overbevolkte slaapzalen en onhygiĆ«nische sanitaire voorzieningen. Een werknemer verzuchtte: “Hoe kunnen we aan social distancing doen als we opeengepakt zitten als in een blikje sardientjes?” Het kon niet uitblijven: 85% van alle COVID-19-besmettingen (117.266 gevallen) in Qatar werd gemeten onder de kwetsbare arbeidsmigranten die 90% van de bevolking in Qatar uitmaken.

Lees verder: https://joop.bnnvara.nl/opinies/bouw-stadions-qatar-gaat-door-tijdens-covid-19-pandemie-ten-koste-van-wat

In een korte animatie die we eerder maakten, is te zien wat er speelt in Qatar.