Mondiaal FNV werkt aan betere arbeidsomstandigheden in de bouw.

De internationale bouwbond BWI wil door mobilisatie, organisatie en lobby de situatie van werkenden bij bouwprojecten wereldwijd verbeteren. Mondiaal FNV werkt hieraan samen met BWI, bijvoorbeeld in Oost-Afrika. De economische groei leidt daar tot grote bouwprojecten, zoals havens in Kenia en Tanzania en nieuwe verbindingswegen. De bouwprojecten worden gefinancierd door internationale ontwikkelingsbanken en overheden, die hun eigen richtlijnen regelmatig niet nakomen: de fundamentele arbeidsnormen worden vaak niet gerespecteerd.

Daarnaast werken we samen aan een project om migratiearbeiders uit India, Bangladesh en Nepal te beschermen tegen uitbuiting en moderne slavernij in de landen waar ze komen te werken (zoals het Midden-Oosten en Zuidoost-AziĆ«) in de bouw. BWI en de lokale bonden bereiden de migratiearbeiders zo goed mogelijk voor op een veilige migratie. In de landen van bestemming zetten ze in op het organiseren van de migranten en lobby naar de overheid voor betere werk- en leefomstandigheden.

Zuid-Aziatische arbeidsmigranten in Qatar