FNV stuurt brief aan mijnbedrijf Cerrejón

Schending werknemersrechten en onderdrukking mijnwerkers in Colombia

Door Redactie 8 april 2021

Stakende leden van de vakbond Sintracarbón worden onderdrukt door mijnbouwbedrijf Cerrejón in Colombia. Ook zijn ze nu slachtoffer van een massaontslag. De vakbond heeft gedaan wat ze kon. De FNV stuurde uit internationale solidariteit met Sintracarbón en de mijnwerkers een brief aan het mijnbedrijf.

Mijnwerkers in Colombia

Afbeelding: Sintracarbón

Na de historische staking van 90 dagen in 2020 en de ondertekening van een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, worden momenteel de vakbondsleden - die aan de staking deelnamen - onderdrukt en zijn zij het slachtoffer van een massaontslag. Mijnbedrijf Cerrejón treed zelf niet meer in een goede dialoog met de vakbond. Het bedrijf heeft een advocatenkantoor ingehuurd om te communiceren met werknemers en de bond.

Vrijwillig vertrek

Het mijnbedrijf zet druk op zo’n 450 werknemers, leden van de vakbond Sintracarbón, om een ‘vrijwillig’ vertrek, en een zogenaamd ‘wederzijdse’ overeenkomst te accepteren. Doen zij dit niet, dan volgt ontslag zonder rechtmatige gronden, onder nog slechtere voorwaarden. De vakbond laat weten dat de advocaten van het mijnbedrijf individuele werknemers hebben gecontacteerd en hen dwingen, onder dreigement van ontslag, om te kiezen tussen deze twee onrechtvaardige opties. Ook krijgen de werknemers maar twee uur de tijd om zo’n belangrijke beslissing te nemen.

Schending werknemersrechten

Onder deze voorwaarden zijn nu al zo’n 292 werknemers ontslagen. Dit heeft niet alleen impact op de werknemers zelf, maar ook op hun families. Dit komt extra hard aan in deze toch al moeilijke Covid-periode. Onder de ontslagen werknemers zijn ook diegenen die lijden aan gezondheidsaandoeningen door het werk in de mijn. Hiermee worden de rechten van werknemers ernstig geschonden en ontloopt het bedrijf haar verantwoordelijkheden.

Steun nodig

De vakbond is niet van plan de strijd op te geven en zoekt o.a. steun bij de lokale autoriteiten om in te grijpen in het oneerlijke optreden van het mijnbedrijf. Steun van de lokale autoriteiten is er (nog) niet. De situatie voor de mijnwerkers ziet er niet goed uit. Internationaal gebeurt er ook van alles. IndustriALL blijft de vakbond Sintracarbón steunen met internationale campagne en statements. De FNV heeft uit internationale solidariteit met Sintracarbón en de mijnwerkers in Colombia een brief gestuurd aan het mijnbedrijf. Hierin wordt opgeroepen om in goed vertrouwen de dialoog aan te gaan met de mijnwerkers en de vakbond. En daarnaast om dit massaontslag terug te draaien. In een reactie meldt Cerrejón dat de ontslagen onvermijdelijk zijn en het bedrijf betreurt dat de ontslagovereenkomst als oneerlijk ervaren wordt door werknemers. Ze ontkennen dat er sprake is geweest van dwang en gaan verder niet in op de oproep om in dialoog te gaan met de werknemers.

Eerlijke transitie

Het mijnbedrijf zegt dat ze dergelijke maatregelen moeten treffen vanwege dalende kolenprijzen. De vakbond is niet overtuigd van de financiële problemen van het mijnbouwbedrijf en geeft aan dat de kolenprijzen weer aantrekken. Desondanks moeten we rekening houden met mijnen die in de toekomst gesloten worden, onder andere vanwege de energietransitie die de vraag naar kolen waarschijnlijk laat afnemen. Zo heeft een ander mijnbouwbedrijf Prodeco recentelijk aangekondigd verschillende mijnen in Colombia te sluiten, zonder hierover afspraken te maken met werknemers en lokale gemeenschappen. Dit zijn mijnen waar Sintracarbón ook leden heeft. Dit zal leiden tot grote werkloosheid. De vakbonden hebben dan ook een belangrijke rol te spelen in tijden van deze energietransitie.

Oplossing

Er is ruimte nodig voor een goede sociale dialoog waarbinnen afspraken gemaakt worden voor een eerlijke energietransitie, zodat werknemers niet de dupe worden. Een eerlijke transitie (Just Transition) is voor Mondiaal FNV dan ook een belangrijk thema waar we op inzetten de komende jaren.

Onderzoek SOMO

Interessant Somo rapport over de verantwoordelijkheden van bedrijven richting werkenden & lokale bevolking:

Just Transition onderzoek SOMO

Projecten internationaal vakbondswerk