Cao bij Colombiaanse mijn Cerrejón maakt einde aan langdurige staking

Historisch en voorbeeldig gevecht van vakbond en leden

Door Redactie 15 december 2020

De Colombiaanse vakbond Sintracarbón en het mijnbouwbedrijf Cerrejón hebben 30 november een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst ondertekend. Deze voldoet aan de belangrijkste eis: werknemers behouden hun arbeidsvoorwaarden. De cao maakt een einde aan de langste staking in de geschiedenis van de mijn. De vakbond en zijn leden verdienen een applaus!

Beeld via IndustriALL

Cerrejón is een mijnbouwbedrijf in Colombia dat eigendom is van de multinationals Glencore, BHP en Anglo American. De kolenvakbond Sintracarbón (verbonden aan de internationale sectorbond IndustriALL) kwam samen met het mijnbedrijf na maar liefst 91 dagen staken tot een cao. “We hebben een goede strijd geleverd tegen de 3 multinationals”, zei Sintracarbón-voorzitter Igor Díaz. “Zij waren vastbesloten een bedrijfsstrategie te implementeren die tegen de belangen van hun werknemers inging. Gelukkig is dat niet gelukt en blijft onze cao intact.”

Toonbeeld van solidariteit

Díaz noemde FNV als een van de supporters in hun strijd voor behoud van werknemersrechten. “Ik wil IndustriALL, haar gelieerde vakcentrales FNV, SASK, USW, IG BCE en CUT en alle andere organisaties bedanken die hun solidariteit hebben getoond en financiële steun hebben verleend. Dit was niet een gevecht van Sintracarbón alleen, maar van de hele vakbeweging - het was een echt toonbeeld van internationale eenheid.”

Inflatiecorrecties en vaste contracten

Volgens Sintracarbón voldoet de nieuwe cao aan de belangrijkste eis, namelijk dat werknemers dezelfde voordelen behouden als voorheen. De belangrijkste kenmerken van de 3-jarige overeenkomst zijn:

• 100 tijdelijke contracten worden omgezet naar vaste arbeidsovereenkomsten;
  • De lonen worden gedurende de looptijd van de overeenkomst gecorrigeerd voor inflatie;
  • Er worden 700 woonuitkeringen toegekend;
  • Vergoedingen voor medische kosten, school, onderwijs, enzovoort worden gecorrigeerd voor inflatie;
  • Kerstbonussen en vakanties blijven behandeld als loon;
  • Dagelijks vervoer naar Guajira, Valledupar en Barranquilla blijft aangeboden.

Bemiddelaars

Zowel het mijnbedrijf als de vakbond hadden eerder stappen ondernomen om het geschil op te lossen. De twee partijen voerden gesprekken gedurende een periode van 60 dagen. Daarna vonden verschillende bijeenkomsten plaats met de zogenoemde commissie voor de afstemming van loon- en arbeidsbeleid (CCPSL) en het bureau van de ombudsman als bemiddelaars.

‘Verschuiving van de dood’

Om te voorkomen dat het geschil bij het ministerie van Werkgelegenheid belandde, kozen beide partijen er uiteindelijk voor om hun onderhandelingen voort te zetten. Na 6 dagen waren ze het eens over de nieuwe cao. Ze kwamen ook overeen om gedurende een periode van 30 dagen gesprekken te voeren om een ​​ander knelpunt aan te pakken: de door het bedrijf voorgestelde wijziging in de ploegendiensten, die zou resulteren in wat de vakbond een ‘verschuiving van de dood’ noemt.

Sintracarbón heeft gezegd dat, hoewel de staking is afgelopen, het zal vechten om ervoor te zorgen dat het nieuwe ploegenstelsel niet wordt geïmplementeerd, omdat dit de gezondheid van werknemers zou beïnvloeden en 1250 banen zou vernietigen.

Historisch gevecht

“Met hun 90 dagen durende staking hebben Sintracarbón en zijn leden een historisch en voorbeeldig gevecht geleverd”, zei IndustriALL’s vicevoorzitter Kemal Özkan. “Ze vochten voor hun waardigheid, hun rechten en hun toekomst, en ze bereikten gerechtigheid. Ze verdienen applaus voor hun heroïsche strijd.”

Eerlijke transitie

De staking van Sintracarbón en het overleg dat ze hebben weten af te dwingen, vindt Mondiaal FNV een mooi voorbeeld van de belangrijke rol die vakbonden spelen in tijden van transitie. Vooral in een land als Colombia, waar werknemers een zware strijd moeten leveren voor het respect van mensenrechten. Cerrejón geeft aan te kampen met een dalende kolenprijs en teruglopende vraag naar kolen. Het bedrijf zegt werknemers te willen ontslaan en een voordeliger werkschema te willen invoeren om de toekomst van het bedrijf te waarborgen. Sintracarbón heeft ervoor gezorgd dat de werknemers niet de dupe worden van veranderend beleid. De vakbond zoekt nu via onderhandelingen en technische ronde tafels samen met Cerrejón naar echte oplossingen om een eerlijke transitie in gang te zetten.

Bron: IndustriALL

Projecten internationaal vakbondswerk