Vakbonden steunen cacaowerkers Ghana in zware coronatijd

Door Redactie 7 juli 2020

Cacaowerkers in Ghana hebben het zwaar. Niet alleen nu tijdens de coronacrisis, maar ook daarvoor al. Ze krijgen weinig betaald, er is een zwak sociaal vangnet, en er is kinderarbeid. De komst van Covid-19 doet nog een schepje bovenop de problemen. De lokale vakbonden helpen door voorlichting over veiligheid te geven en werken aan de verbetering van de situatie op de lange termijn.

Cacaoboer. Foto: Hollandse Hoogte/LAIF

Doordat de boeren al zeer weinig inkomsten hadden, is het lastig te investeren in beschermende kleding, maskers, zeep etc. Ook heeft niet iedereen schoon water om handen te wassen. Dit maakt de situatie voor hen lastig. Bovendien maken werknemers zich zorgen over hun gezondheid en het regelen van voedsel. Kinderen kunnen niet naar school. Zo lopen zij een maaltijd mis én worden zij extra ingezet op de cacaoboerderijen. Wat zorgt voor nog meer kinderarbeid.

Vakbonden overleggen met overheid over steunmaatregelen en beter sociaal vangnet

Gelukkig kunnen de lokale vakbonden, partners Mondiaal FNV, zich met man en macht inzetten om de situatie te verbeteren. Zo geven zij informatie over de crisis en voorlichting over persoonlijke bescherming en veiligheidsprotocollen. De voorlichting gebeurt met woorden en afbeeldingen. Ook zetten de vakbonden zich in voor veiligheidsmaatregelen op de lange termijn, om zo de gevolgen van de crisis aan te pakken. Nu zijn er enkel plannen voor de korte termijn. Bovendien, zijn de vakbonden in overleg met de overheid over een pakket steunmaatregelen voor werknemers en -gevers, en over een beter sociaal vangnet.

De gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Afrika

Eerlijk productieketens: Cacao