Doe mee: Ontrafel de kledingproductieketen

Ervaar de uitdagingen en werk samen aan oplossingen voor een eerlijke keten

Door Redactie 17 september 2020

Duurzaamheid in de kledingsector heeft een vlucht genomen door de pandemie. Vanuit Mondiaal FNV zetten we ons in voor een eerlijkere kledingketen. Wil jij de reis van een t-shirt beleven? Kruip in de huid van de kledingfabrikant of textielwerknemer die actief is bij de vakbond. En ervaar hoe de kledingketen getransformeerd kan worden naar een eerlijke keten. Doe vrijdagmiddag 25 september mee aan de virtuele workshop ‘Reis mee met een shirt’!

fairwear-SDGworkshop-reismeemetshirt

Wat gaan we doen?

Tijdens de virtuele workshop beleef je de reis van een eerlijk shirt. We beginnen bij de fabriek in Bangladesh en reizen helemaal mee tot aan de etalage in Nederland. Tussendoor staan we stil bij de keuzes van onder andere de fabrikant, de textielwerknemer die actief is bij de lokale vakbond, de brandmanager van een duurzaam kledingmerk en de overheid. En we eindigen de reis van het shirt natuurlijk bij jou: de consument! Samen denken we na over hoe we de kledingketen transformeren naar een eerlijke keten.

Tijdens de workshop ontrafelen we de keten, ervaren we de uitdagingen én werken we samen aan oplossingen. Dit doen we allemaal om het ontwikkelingsdoel SDG 8 te behalen. Want iedereen op de wereld verdient een leefbaar loon en hoort te werken onder veilige werkomstandigheden.

Wanneer?

Vrijdag 25 september van 14.00 tot 15.15 uur.

Waar?

De workshop vindt plaats tijdens de SDG Action Day. Dit evenement is in samenwerking met Mondiaal FNV, CNV Internationaal, Fair Wear Foundation en Kuyichi. Dit jaar heeft de SDG Action Day een virtuele setting. Je volgt de workshop daarom online.

Aanmelden

Koop een ticket voor de SDG Action Day. Met een ticket beleef jij de reis van het shirt, én heb je toegang tot alle andere workshops en netwerkmogelijkheden. Bekijk voor meer informatie, prijzen en tickets de website van SDG Nederland. Als je een ticket bestelt, kies in het aanmeldformulier dan voor workshop 3N (workshop N in ronde 3).

SDG 8: Eerlijk werk voor iedereen

Mondiaal FNV zet zich samen met Fair Wear Foundation en CNV Internationaal onder andere in voor SDG 8: Eerlijk werk en economische groei. De kledingketen is kwetsbaar, en al helemaal in de coronatijd. Veel textielwerknemers verliezen hun baan, omdat orders door Europese kledingmerken worden geannuleerd. Vakbonden staan daardoor meer dan ooit onder druk en ook overheden staan voor grote uitdagingen.

Meer weten?