Mondiaal FNV werkt aan eerlijke palmolie.

Zonder dat we het door hebben gebruiken we als consument ontzettend veel palmolie. Zo zit het in margarine, pindakaas, chocola, babyvoeding, koekjes, douchegel, biodiesel en noem het maar op.

Steeds meer mensen zijn bewust van de enorme implicaties die de productie heeft op het milieu: de kap van tropisch regenwoud en orang-oetangs die hun leefomgeving verliezen. Minder bekend zijn de vele misstanden die voorkomen op de plantages: de lonen zijn vaak onder het minimum, de werkdruk kan onmenselijk hoog zijn en er wordt veel gewerkt met schadelijke chemicaliën zonder goede beschermingsmiddelen. Voor meer info en verhalen, zie onze campagnepagina voor eerlijke palmolie

Wij werken in Indonesië en Colombia met lokale vakbonden en arbeidsorganisaties aan verbetering op de plantages. Daarnaast proberen we met lobby en campagne de machtige spelers in de industrie te wijzen op hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen.