Sociale dialoog in onrustige palmsector Colombia leidt tot succes

Door Redactie 23 september 2019

In Colombia is op 9 juli jl. zonder onenigheid of conflict een cao-akkoord gesloten tussen vakbond Sintrainagro Minas en palmoliebedrijf Palmas del Cesar, dat een belangrijke vooruitgang inhoudt voor werknemers en bedrijf. Op zich een mooie doch niet heel bijzondere gebeurtenis. Maar dat is het toch wel. Het akkoord is gesloten in een sector waarin veel arbeidsconflicten plaatsvinden. Dit meldt Escuela Nacional Sindical (ENS).

cao-akkoord bij Colombiaanse Palmas del César, juli 2019

In deze video komen bedrijf en werknemers aan het woord over het sociale dialoogtraject

Volgens Rafael Velasco, voorzitter van de vakbond Sintrainagro Minas, is de overeenkomst het resultaat van de sociale dialoog, die drie jaar geleden begon in Palmas del Cesar. Het palmoliebedrijf onderscheidde zich toen door zijn anti-vakbondshouding en zijn permanente geschillen met de vakbond. Volgens de ENS is om dezelfde reden dit een proces dat de aandacht trekt en dient als referentie voor de rest van de palmsector, waar veel onzeker werk is en arbeidsconflicten heersen.

Werkzekerheid en loonsverhoging

Aanvankelijk leidde de sociale dialoog in Palmas del Cesar tot een overeenkomst om tegemoet te komen aan de belangrijkste vraag van de werknemers: een einde maken aan de uitbesteding van werk en de vele onzekere arbeidscontracten. Nu, drie jaar later, is het een bedrijf met minimale outsourcing, alle werknemers hebben een contract voor onbepaalde tijd en voor een bepaalde tijd, en meer dan de helft is lid van de vakbond. Het belangrijkste resultaat van het huidige cao-akkoord is dat de werkgarantie voor 90 werknemers met 4 jaar verlengd is tot 2023. Ook is er een loonsverhoging afgesproken.

Met de ondertekening van de nieuwe collectieve overeenkomst bij Palmas del Cesar is opnieuw gebleken dat de sociale dialoog een van de belangrijkste instrumenten is voor het aanpakken en oplossen van arbeidsproblemen.

Vertrouwenskader voor sociale dialoog

Palmas del Cesar is een van de oudste palmoliemaatschappijen in het zuiden van de regio Cesar. Het heeft twee fabrieken met de capaciteit om 58 ton fruitclusters per uur te verwerken en er werken ongeveer 600 werknemers. De manager van het bedrijf, Fabio Enrique González besefte dat het bedrijf het over een andere boeg moest gooien en de dialoog met de vakbond moest aangaan, omdat de permanente conflicten met de werknemers en de vakbond schade aan het bedrijf toebrachten.

Volgens Rafael Velasco van de vakbond Sintrainagro Minas was het ’t moeilijkste om een vertrouwenskader op te zetten met het bedrijf om de sociale dialoog te voeren. Ze hebben een routekaart opgesteld waarin ze hebben gewerkt met technische assistentie van de ENS die een economische analyse van het bedrijf maakte, op basis waarvan de vakbond kon onderhandelen over het loon. Velasco benadrukt ook de steun van internationale vakbondsorganisaties zoals IUF, FNV in Nederland en het Solidariteitscentrum van de Amerikaanse AFL-CIO.

Voordelen voor werknemers, hun gezinnen en het bedrijf

Volgens Velasco betekent het dialoogproces werkstabiliteit, sociale zekerheid en andere voordelen voor de werknemers. “Hun gezinnen profiteren ook omdat de lonen zijn verhoogd. Voor het bedrijf is het goedkoper om zijn werknemers rechtstreeks in dienst te hebben dan te werken met illegale uitbesteding”.

Hij waarschuwt dat sociale dialoog niet betekent dat er nooit meer geschillen met het bedrijf zullen zijn. Verschillen en problemen zullen er altijd zijn, maar ze zoeken naar oplossingen en dat levert goede resultaten op.  “Bovendien is de vakbondsorganisatie voldoende versterkt. In drie jaar tijd is het aantal leden verdrievoudigd. En werknemers die geen lid van de vakbond zijn, profiteren ook van de collectieve overeenkomst, ”voegt de voorzitter van Sintrainagro Minas toe.

‘Niet bang zijn voor de vakbond’

Velasco erkent dat Sintrainagro Minas nu de maatstaf voor collectieve onderhandelingen en sociale dialoog in de palmsector is, omdat het een model is dat opvalt in een sector met veel onzekerheid en spanningen. Volgens hem moeten de andere ondernemers in de palmsector “niet bang zijn voor de vakbonden. Georganiseerde werknemers helpen om bedrijven te verbeteren.”

Steun aan het proces

Mondiaal FNV steunde de afgelopen twee jaar het proces van sociale dialoog. Met de financiering van een onderzoek van de ENS naar veilig en gezond werken in de palmoliesector, met als doel om verbeterpunten op te nemen in de volgende cao. Ook financierde Mondiaal FNV trainingen in het onderhandelen en het voeren van een sociale dialoog. In januari 2019 bracht een FNV-delegatie een bezoek aan het bedrijf en was aanwezig tijdens een conferentie over sociale dialoog, waar ook de viceminister van Arbeid, de werkgeversorganisatie Fedepalma en de CEO van Palmas del César aanwezig waren.

Bron: Escuela Nacional Sindical