Veiligere & gezondere werkplek in productieketen palmolie

Dankzij netwerk en lobby van Mondiaal FNV

Door Redactie 02 september 2021

David en Goliath: je zou Mondiaal FNV en grote spelers in de palmolieketen met dit verhaal kunnen vergelijken. Het lijkt op voorhand een ongelijke strijd, maar we weten allemaal hoe het verhaal afliep. Met ons fijnmazige netwerk en door het voeren van lobby dragen we bij aan een gezondere & veiligere werkplek voor werkenden in de palmolieproductieketen in Indonesië en Colombia.

Werknemer aan het werk op palmolielplantage

Foto door Chris de Bode

Een vrouw besproeit op een plantage in Indonesië dagelijks oliepalmen met bestrijdingsmiddelen. Ze loopt daardoor een longziekte op en overlijdt. Haar gezin blijft berooid achter. Een lokale ngo waarmee Mondiaal FNV samenwerkt, verzamelt er informatie over. Mondiaal FNV praat met het moederbedrijf van de plantage. Resultaat: de familie van de vrouw krijgt alsnog de medische kosten en het achterstallige loon vergoed. En er worden afspraken gemaakt voor een veiligere en gezondere werkplek waar ook vakbonden mogen opereren. De lijntjes die Mondiaal FNV heeft naar diverse spelers in de palmolieketen, blijken in dit geval cruciaal.

Focus palmolieketen

De focus van Mondiaal FNV voor de productieketen palmolie ligt op de plantages en de fabrieken die de eerste verwerking doen. “Daar zit de grootste groep werkenden én degenen die het het zwaarst hebben.”, aldus Marijn Peperkamp, beleidsadviseur bij Mondiaal FNV.

Bewaking rechten werkenden

Door COVID-19 stond 2020 meer in het teken van bestaande rechten bewaken dan van het verwerven van nieuwe. Een sterke terugval in vraag en prijs maakte dat er veel ontslagen vielen in de productielanden Indonesië en Colombia.

Veilig & gezond werken

De partners van Mondiaal FNV stonden de ontslagenen bij. Ook lukte het hen om werkenden te voorzien van gezichtsmaskers en handgel. Ondertussen ging Mondiaal FNV door met pleiten voor betere vakbonds- en werknemersrechten.

Meer lezen