Colombia: palmoliewerkers hebben uitzicht op vast dienstverband na staking

Palmolieproducent Indupalma en de werknemers hebben een akkoord bereikt

Door Redactie 30 november 2018

Na een grimmige staking van drie weken hebben de palmolieproducent Indupalma en de werknemers die via een onderaannemer werken een akkoord bereikt. Nog deze maand gaat er een commissie aan het werk om te bekijken voor welke functies deze 'ondergecontracteerde' werknemers, zo’n 1400, in vaste dienst kunnen worden genomen.

De commissie zal bestaan uit een afgevaardigde en een adviseur van de vakbond voor werknemers die via een onderaannemer werken in de palmolieplantages UGTTA, een adviseur van het ministerie van arbeid, een afgevaardigde en een adviseur van de vakbond voor vaste werknemers in de palmoliesector Sintraproaceites en drie afgevaardigden en een adviseur van het bedrijf Indupalma.

Op 7 maart moet er een voorstel liggen en moet er een traject voor het in dienst nemen van de betrokkenen worden gestart dat niet meer dan een half jaar in beslag neemt.

Boete

De UGTTA besloot tot een staking nadat in december de werkgever Indupalma niet bereid was gebleken om de geondercontracteerde mensen in dienst te nemen. Wettelijk is het bedrijf hiertoe verplicht. Het ministerie van arbeid had een boete opgelegd aan Indupalma vanwege het overtreden van de wet, maar was nog niet overgegaan tot het innen van het bedrag van omgerekend een kleine 850.000 euro.

Presidentskandidaat steunt staking

Bij de staking hadden de mensen van de UGTTA de steun gekregen van de bond voor vaste werknemers in de palmoliesector Sintraproaceites en van onder andere de landelijke vakcentrale CUT. Ook senator Jorge Robledo, tevens presidentskandidaat voor de verkiezingen in 2018, had zijn steun uitgesproken. Het bedrijf kwam volledig stil te liggen, maar de partijen zijn met elkaar blijven praten om tot een oplossing te komen.

Mondiaal FNV steunt palmoliewerkers

Colombia Mondiaal FNV ondersteunt een project in de palmoliesector in Colombia dat wordt uitgevoerd door vakcentrale CUT en Pacto Obrero. Pacto Obrero is een samenwerkingsverband van zeven vakbonden (waaronder UGTTA) met in totaal 2.000 leden bij verschillende palmoliebedrijven. Het samenwerkingsverband werd in 2011 opgericht toen bij één van de bedrijven een staking was uitgebroken.

Het project richt zich op formalisering van arbeid in de palmoliesector, verbetering van veiligheid en gezondheid, groei van het aantal vakbondsleden en grotere dekking van cao’s. De bedoeling is om het aantal vakbondsleden met tenminste 10% te laten stijgen. Daarnaast moet de sector wettelijk beschouwd gaan worden als een “hoge risico” sector, wat betekent dat dat de werknemers vroeger met pensioen kunnen en meer rechten op sociale zekerheid hebben.